שהחיינו מספק בספירת העומר
שאלה:
במקרה שמברכים שהחינו מספק, כגון שאכל פרי חדש ללא ברכת שהחינו ובפעם הבאה שאוכל מברך שהחינו ללא שם ומלכות, האם ניתן לברך בימי הספירה, או שמא אין לברך בימי הספירה במקרה כזה?
מענה:
אין לברך. ויש להמתין עד שבת, אא״כ בפרי שיתקלקל אם ימתין וכדומה.
מקורות:
בנוגע לבין המצרים נסתפקו אם אפשר בהרהור. וראה דע״ת תקנא, יז, שמותר. וכ״כ עוד כמה מהמחברים. וכ״כ לעשות בשו״ת כתונת יוסף יא. וראה תורת חיים סופר תקנא, לד ולה.
אבל יל״ע בברכה ללא שו״מ. ומסתבר שאין לברך, דסו״ס איכא כאן אמירת שהחיינו, ובזמן פורענות אין מקום לאמירה זו.
וראה נט״ג ברמ״צ לז, ג מד״ע לברך שהחיינו על תפלין ללא שו״מ. וכ״כ בכעי״ז בשו״ת אול״צ ג, כה, א. וראה אגרתא דחדוותא כג אגרת תקה, ה.
ולא הביאו מקור לדבריהם. אלא שכבר כ״כ בשו״ת מהרם בריסק א, צד.
וכולהו מיירי רק בדלית ברירה כשנזדמן לו כך. אבל בל״ז נראה פשוט שלא יברך גם ללא שו״מ. ושו״ר שכ״כ בשו״ת חיי הלוי י, ע, ח. ו
ומצאתי בקובץ הלכות קמינצקי בין המצרים ה, ג, שאסור גם ללא שו״מ. אלא שמה שכתב לחלוק על מהר״ם בריסק, כנ״ל התם מיירי בדאא״פ.
#35236