Can a קטן do פתיחת הארון?
Question:
Can a קטן that understands קדושת ס”ת do פתיחה and hand the ס”ת to the חזן?
If the only issue would be היפך כבוד הציבור, if the ציבור is ok with it would it be מותר?
Answer:
This is not respectful to the sefer Torah.
Sources:
שהרי מכבדים בגדולים וחשובים, ובירושלמי יומא ז, א שע״י שהן בנ״א גדולים התורה מתעלה בהן. (וכ״כ לה״ר משם, בתעלומות לב דלקמן. וכן בס׳ חיים ב, א. אמנם התם קאי על מה שמוליכין התורה אצלן. ולא על מה שחזן הכנסת מוסרו לראש הכנסת וכו׳. וראה מראות ישרים דלקמן). ובחינוך מ׳ שעט, שמדרך כבוד התורה שישאו בני לוי. ובשע״א י, ו, שאין למוסרה לנער מנוער שאי״ז כבוד התורה ועכ״פ צריך שיהא בן דעת. והובא במשנ״ב קמז, כט. וראה שו״ת דודאי השדה ס. תורת יקותיאל קמא או״ח לא ד״ה ומש״כ. (אבל בכ״מ שקטן המצטרף לעשרה אוחז ס״ת ממש, ומשמע דהיינו בידו. וראה שו״ת אג״מ ב, יח). שד״ח בדברי חכמים קלא. מעורר ישנים לט. משנ״ה ד, ח. (והביא שהאג״מ הודה לדבריו. אבל מש״כ בשם מג״א – לא מצינו). חזו״ע ע׳ תסב. הליכות שלמה תפלה יב הע׳ 39. בא״מ ג, כד, ד. רבבות אפרים ח, קלה. היכל הוראה א, קעט, ח בשם בעל קנה בושם.
ואף למנהג שקטן יכול להחזיק ס״ת – ראה מקו״ח קמז. ביאור הרד״ל לפרדר״א לח, קסב. אג״ק ג ע׳ קלח. ולהעיר מהמנהג שבשו״ת כת״ס או״ח לז לטלטל בשבת ע״י קטן לכבוד מלך – שאני הכא שאין המדובר להחזיק גרידא אלא בכיבוד מיוחד. וכש״כ כשיש בזה גם הוצאת ס״ת. (ומה שנהגו בשמח״ת באיזהו מקומן לכבד לקטנים – ראה בכמה מהנ״ל שאינו נכון. ובלא״ה, שאני בשמח״ת שמכבדים הכל כאשר לכל). ועוד איכא בגווה שאין לחלוק כבוד לקטנים במקום גדולים.
אבל ראה שו״ת משנ״ה יא, קיט. וצ״ע שסותר קצת לתשו׳ שלאח״ז. ובכל אופן, גם כאן כתב שאין נכון לכתחילה לפתוח ע״י תינוקות.
אמנם יש מקומות שנהגו בזה – ראה שו״ת תעלומות לב ב קונט׳ הליקוטים או״ח ז. אלא שגם הוא מודה שמשובח יותר כשניתן לחשובים.
ובנט״ג ר״ה לה, ה, בשם בעל ויחי יוסף, מחמת כבוד הציבור אא״כ נראה כגדול. ותמוה שאם משום הא צ״ל גדול ממש. וראה לקו״ד ב ע׳ 251-2 שנהגו בני האדמורי״ם בפתיחה. ושאדמו״ר מוהריי״צ התחיל בהיותו בן ט״ו שנה, כשהי׳ בכח להחזיק בטוב.
וראה גם שו״ת מראות ישרים ב, יז. שערי צדק חירארי או״ח סא.
#34949