Receiving two Aliyahs in one Torah-reading

 

Question:

I was asked about a Levi who had yahrzeit in the coming week, and he was the only Levi present. Was it OK for him to receive both the second Aliya and Maftir?

I understood that certain circumstances it is OK for a person to receive two Aliyahs. The question is how important is it to receive Maftir compared with the other considerations. Would it have been better for him to step out and have the Kohen receive two aliyos? Or should all the kohanim and the levi have stepped out. Or is it more important to maintain the order of Kohn, Levi Yisroel and he should forego Maftir?

 

Answer:

Two Sifrei Torah – He must leave by levi to get Maftir.

One Sefer Torah – The kohanim should be Mochel and leave. If not possible, the Levi may get two aliyos.

 

Sources:

שלא לקרות בב’ ס”ת – שו״ע או״ח קמד, ד משום פגמו של ראשון. ויש מקילים גם בזה בשעהד״ח גדול.

באותו ספר – רמ”א רפב, ה וראה מג”א יד. ונחלקו (לבוש רפב, ה. מלבושי יו”ט שם ב. א״ר שם. ועוד) אם הוא רק משום ברוב עם (כמשמעות לשון האור זרוע שבת סוסי”ג ושוע”ר סוסי”ח “מוטב” שלא יעלה), או בכדי שלא יברך ב’ פעמים שלא בהכרח (כבלבוש שם). ובמג”א שם החמיר שלא יעלה הרב לשלישי בשבת חזון. וראה בכה״ח שם נט, גם בקנה מפטיר. והוא דלא כפתחי תשובה וארחות חיים ספינקא שהביאו מקילים בזה.

ואם יצא הלוי גרע טפי, שבכהן העלה ב’ פעמים איכא נמי חשש דברכה שא”צ והעיקר, שמה הועילו בתקנה זו, שעדיין לא יצאנו מעלי׳ לתורה ב״פ שלא בהכרח. (ולהעיר במש״כ במלבושי יו״ט שם להקשות על הלבוש דמאי שנא מהיתר עליית הכהן  – שאני התם שהוא משום הכרח, שמעיקרא אין לוי, משא״כ בנדו״ד).

ומ”מ, כיון שאינו איסור גמור, והרבה מקילים בכל אופן, וגם יש בזה משום מכבדו במותו, נוסף לזה שעליית הבן למפטיר חשובה בעיני העולם, והוא בגדר צורך גדול (כעין הסברא בהדלקת נר יאצ״ט ע״י נכרי בביה״ש שהובא בשו״ת מהרש״ל מו. מג״א רסא, ו. אדה״ז שם ב) ונז׳ המנהג בפוסקים (ברמ״א יו״ד סוסי׳ שעו להפטיר בנביא לגבי יב״ח, והוא מריב״ש קטו. ועוד. ומקורו מזו״ח אחרי ס, ב. ובמג״א רפב בסוף הסימן נז׳ לגבי יום שמת שהוא חיוב. ולהנ״ל מפטיר עדיף ופי משאר עליות. ובשבת שלפניו – ראה ברכ״י רפד, א. שע״א ט, מב. ועוד. ועד שקודם בעלי׳ למפטיר לברמ״צ – ראה נימוקי או״ח שם), יש להקל כשאא״פ בע״א משום כבוד או”א. וראה שו״ת תורת יקותיאל קמא מה. שו”ת יבי”א ו, כה. באר שרים א, יד. רבבות אפרים ג, קצח. נצח יוסף ח. קובץ אור ישראל מאנסי נח.

 

 

#33198