Someone left a scarf in my house, I don’t know who it is, can I keep it?

 

Question:

This a previous correspondence with Asktherav:

At a farbrengen at my home once, someone left a scarf. I ended up using the scarf. It is now some five or so years later. I live in a different country, but I still have the scarf. What should I do with it?

Response:

Return it.

——–

It did not belong to who I thought it belonged to.

Do I need to post a hashovas aveida message in a local community email message, (the event took place around 10 years ago).

Or can I simply keep the scarf with no further action?

 

Answer:

At this point you should estimate the worth of the scarf, write down the amount in a safe place (until Eliyahu Hanavi will come and reveal the identity of the owner) and you may use it.

 

Sources:

כשמצאה לכאו’ היה לפני יאוש. וכשזכתה לעצמה הרי באה לידה באיסור – ראה שוע”ר הל’ מציאה ופקדון ס”א וחייב להחזירה אפילו לאחר יאוש (שבודאי לאחר זמן נתייאש הבעלים) כבסעיף ג’ שם. ותהא מונחת אצלה עד שיבא אליהו ואסור להשתמש בה או למכרה כבסעיף כב שם.

וההוראה בפנים היא עפ”י ב”מ כט, ב. שו”ת תשוה”נ ח”ג סימן תסד. אג”מ חו”מ ח”ב סימן מה.

ונתחבטו רבים בדבר שאי״ב סימן בזמננו, שרבים המאבדים, וערכם מועט מאד, ולא ראינו מחמירים בדבר. וקשה המלאכה להניח כל דבר לאוצר, והנ״ל עצה מעלייתא.

ועוד, יש לצדד להקל בדבר שאי״ב סימן, שכל עיקר הסיבה ליקח האבידה, בכדי להחזירו כשיבא אליהו, משא״כ כשגם אז לא יטרח לקבלו. וכן בדברים זולים שלא יטרח לילך למקום הנפילה, לרה״ר וכדומה. (אבל ראה שו״ת שבה״ל י, רעט). וי״ל עוד כיון שאין דרכם של בנ״א להכריז מעיקרא מתייאש כבמקום שרובו גוים (ראה דרך עץ החיים ע׳ 376 בשם אבן האזל והגרי״ז הלוי). ועוד שחובת נטילה היא רק מספק (וי״א דאדרבה אסור ליטול), ומחמירים בספק של תורה, והיינו כשעדיין לא נוגע להם שנפל מהם (אדה״ז מציאה ופקדון ב), אמנם באופן שאפשר שנתייאש, הו״ל ס״ס (אלא שהוא נגד חזקת מ״ק).

ובכלל, בכמה אופנים ה״ז בגדר דבר שמשמש בו כל שעה או מרגיש בנפילתו כבנדו״ד, וכן בעט וכדומה. אמרי יעקב על שו״ע אדה״ז מציאה לז ס״ק קמו. קובץ הלכה ערוכה יתרו ותרומה תשפ״ד.

 

 

#10113