Is it problematic to include a non-Mevushal wine in a Mishloach Manos gifted to a non-frum Yid?

 

It will likely be consumed by that yid and his non-Jewish family.

 

Answer:

Lechatchilah it would be best to give only foods and drinks that won’t create problems later.

However, there are opinions to rely on to give in such a case.

 

Sources:

כמה צדדי היתר נשנו כאן: שהאיסור רק מדרבנן, ולא גזרו במסייע בכה״ג לכמה דעות. ובפרט אם נאמר שהאיסור משום קנס, שי״א שבזה ל״ש לפנ״ע. ועוד, שאינו מסייע בשעת האיסור, שהאיסור נעשה רק אח״כ כששותה. וגם אפשר לתלות בהיתר שלא יגע ולא ישכשך. וכן יש לתלות שמא הרהר תשובה. ועוד שי״א להתיר יין מחלל שבת ולא גרע מלהושיט איסור למי שסובר כמתירים. וגם כיון שהאיסור בפלוגתא, כל כי האי לא נהגו להחמיר לגבי עצמו. ובכלל, כיון שהוא ספיקא דדינא ה״ז גופא תלי׳ בהיתר. וגם לכמה דעות במקום הפסד התירו במגע פיו אפילו בגוי ואפילו בשתי׳. וכש״כ בישראל, ובמקום דרכי שלום. ובכלל שהקנס להיבדל ממנו, ואין סברא לקונסו לעצמו. ועוד, שלעצמו נאמן לומר שלא ניסך לע״ז. ויש לצרף הדעות שצריך שיעידו עליו בפני בי״ד, ורק כשחילל בעבודת קרקע, ושבמתבייש בפני גדול אינו בכלל מח״ש. ובפרט בתינוקות שנשבו, שיש מתירים יינם. וחזי לאצטרופי גם הדעות שאין איסור מסייע במומר. ועוד שממנ״פ שאם דינו כגוי אין איסור שישתה היין, ואם דינו כישראל אינו אוסר. ודוחק לומר שהטילו עליו איסור באופן  שחמור גם מגוי. והשאלה מצוי׳ גם בחתונות כשנותנים לחתן וכלה לשתות מהיין. ובזה י״ל דל״ש לקנוס משום בנותיהם, כשמסדר חו״ק. ועוד שמוחלין לו על עונותיו. וגם טרוד במצוה ולא ינסך.

וראה מנחת פתים יו”ד שו”ת סי’ יא (השייך לסי’ קנא): יש להמתירין על מה שיסמכו ואין למחות בידם. ובשו״ת בית שערים יו״ד רכ:  מותר לשלוח לו חבית של יי”נ שביקש ממך, ומ”מ בעל נפש יחמיר לעצמו והצנועים מושכין את   ידיהם. וראה עוד שו״ת התעוררות תשובה ד, עה. בית ישראל לנדא או״ח סא.  דבר יהושע ד, יד, ב. חלקת יעקב א, עז. אג״מ או״ח ה, לז, ח. יבי״א ב יו״ד יא. ויען יוסף או״ח א, לד, ד. שבה״ל ט, סא. תשוה״נ א, שיט. מוע״ז ח ע׳ טז. חוט שני יו״ט ע׳ סד. משנ״ה י, שלט. יד נתן ג, לג. אבני ישפה ב, סא, ד. תשו׳ בעל שמחת כהן בקובץ אור תורה אדר תשמ״ו, סא.

ולפי המסופר, כן הי׳ כמ״פ, או בכלל, בחלוקת כוסש״ב במוצאי יו״ט, שהי׳ יין לא מבושל, וניתן גם לכאלה. ומעשה רב ומכריע.  ולהעיר מר״ד אור לט״ו טבת תשד״מ – תורת מנחם ע׳ 752.

הוספה לאחר זמן: וראה אג״ק כב ע׳ רפא. התוועדויות תשד״מ ב ע׳ 751. שם ע׳ 754. בשו”ת התעוררות תשובה ד, עה. ויען יוסף או״ח א, לד, ד. שבה״ל ט, סא.

 

 

#3237