Who qualifies as an “Evyon” for Matanos L’Evyonim?

 

Question:

Practically, what are ways one can fulfill the Mitzvah of Matanos La’evyonim on Purim, who is considered an Evyon? What is the best way to do it?

 

Answer:

Although some say to seek out extremely poor individuals who are absolutely destitute, referred to as Evyonim, for this Mitzvah, the accepted Halacha is that anyone who is considered an Ani, i.e. one who does not have enough funds to support himself and his family, qualifies.

 

Sources:

יש שכתב לדקדק לשלוח לעניים מרודים ומופלגים הנקראים אביונים. ולמעשה, כתבו הפוסקים שכל מי שהוא בגדר “עני” בכלל. והיינו, מי שאין לו כדי פרנסתו ופרנסת בני ביתו.

עניים מופלגים – כ״ה במקו”ח לחו”י בקיצור הלכות סתרצ”ד ס”ג. (ולהעיר גם מארץ צבי מועדים (זכור תרפ״ג – ע’ ריא). וסותר מש”כ בארץ צבי דלקמן). ולהעיר, שבמפרשי המקרא (ראב״ע בנוסח ב. ועוד – מגילה ט, כב) הובא הפי׳ בלשון הכתוב ״מתנות לאביונים״, שתאב לכל דבר. ותוכן הענין הובא גם בכמה שיחות קודש (בנוגע לההוראה בעבודת ה’) בדיוק הלשון “מתנות לאביונים”, אביונים שלמטה מעניים (וראה לקו”ש ח”ב ע’ 402).

ומ”מ, בנוגע להלכה יוצא בכל עני, כמ”ש הפוסקים, וכדלקמן בפנים. וכן סתימת לשון הרמב”ם והטושו”ע ושאר הראשונים (“לעניים”). וגם המקו”ח כתב כן רק להידור ודקדוק מצוה. ועוד, שכל שאינו מתבייש לבקש ה”ה אביון כפשוטו (ע”פ ב”מ קיא, ב ופירש”י – הובא באחרונים לעניננו. וראה גם רשימת פורים ש”ת – חו’ ו. לג). ולהעיר מסה”ש תשמ”ח ח”א ע’ 296 שאביונים ל’ רבים כולל כל סוגי אביונים. ועד”ז הוא בשיחת י”א ניסן תשל”ד שמצות מתל”א לשני אביונים, היינו ב’ הסוגים, הן התאב לכל דבר והן בקצה השני, עיי”ש.

ולהעיר מפסקי ריקאנטי סנ”ח (לענין צדקה): הכל לפי פרנסתו ופרנסת ב”ב ולפי מה שהוא רגיל בתענוגים. וראה גם שו”ת הרדב”ז ח”ד סי’ א’רל. ובארץ צבי (מועדים פסח תרפ”ד – ע’ מג) שכל שאין לו סוס לרכוב נק’ ג”כ אביון. אבל בלקו”ש דלעיל, שתאב לכל דבר, וגם סוס לרכוב עליו אם רגיל בכך.

 

 

#3219