May one use on Shabbos a salt-shaker with rice?
It should not be done.
Sources:
ראה שש”כ [מהדו”ח] פ”ג, סו שטוב שלא לעשות כן. ושם בהערה ר בשם הגרשז”א שאסור. אבל בתיקונים ומילואים לשם כתב סברא להיתר מחמת שמיוחד לברור מיד. אלא שכתבה רק בדא״פ. וכבר הקשו רבים שסברא זו מחודשת ולא מצינו לה בית אב. ואדרבה. ועוד שמופרכת גם במציאות. וראה בשבת כהלכה פי”ד סמ”ד ובביאורים שם סק”י שהאריך.
וכן מצינו שיש שכתבו להתיר מצד דשאי״מ. אמנם בנדו״ד הוי פס״ר וניחא לי׳, ראה שו״ע אדה״ז שכד, א. ויש שכתבו להתיר מצד פס״ר בדרבנן. וגם בזה צ״ע. ואכ״מ.
ויש שכתבו, שאינו מיועד לברירה, ושכך דרך שימושו, והוא רק שיהא נוח לשימוש להוצאת המלח, בכדי שיוכל לפזר המלח ולא לסנן. וגם בזה כתבו הרבה דלא ברירא מילתא להתיר. וראה שו״ת שבה״ל א, פד, דספיקא דאורייתא הוא. (והתם קאי ברשת בתיון. ויש לחלק).
או״י, שהוא כמין אחד לפי שמטרת האורז לתקן המלח. וג״ז צריכה רבה.
ולהעיר שלסברת אדה״ז בסידור בגדר ברירה בעירוי, אפשר נמי דחשיב פמ״א.
ויש מקום לדון בנשאר קצת מלח בכלי. אמנם, לסברת אדה״ז בסידורו – אפשר שג״ז אסור. ואכ״מ.
ועכ״פ, לדינא ראוי להימנע מזה. וראה גם שו”ת מחזה אליהו ח״א סנ”א סק”ה. ובסו״ד שם דפוסקי זמננו לא ניחא להו שניקל וננהוג כחידוש זה.
#31338