« go back

Can one use an egg slicer on Shabbos?

 

There are different opinions on the matter. If the slices are slightly thick, or the slicer is designed only for eggs, it’s permitted.

 

Sources:

בביצים אין משום טחינה. ומ״מ יש שכתבו לאסור, כמו שאסרו לגרור גבינה במורץ חרוץ משום שהוא דרך חול. ושקו״ט בזה בכ״מ. וראה שש״כ ו, ג ובהערה יב. שו״ת אג״מ או״ח ד, עד, מלאכת טוחן ד (ע׳ קמג). הליכות עולם ג, שצב. מאור השבת א פניני המאור מכתב הגרשז״א מכתב ב. בא״מ א, לח. מבית לוי ח ע׳ טז. מנו״א ב ח, טו. רבבות אפרים א, רמח. שם ה, רסה. מחזה אליהו א, עב, כג. משנ״ה ה, נג. וראה הנסמן בס׳ עובדין דחול ד הערה יט ואילך. שם חלק הבירורים ח.

והנה, כמה סברות נאמרו בזה להתירא. ולפענ״ד, יש להנדז בכמה מהם, וכדלקמן.

ובפרטיות:

א. שבחיתוך לפרוסות דקות אי״ב משום טוחן, וממילא אי״ז גם דרך חול. אלא שדעת הצ״צ להדיא בחי׳ שבת ז, ד״ה דף (ע״ד ב׳) בתוס׳ (מו, ד), שגם בזה חייב משום טוחן.

ב. שהוא בגדר כלי סעודה, ולא אסרו רק בכלי שמשתמשים בו בחנויות.

ג. כעין הנ״ל, שאסור רק אם מיועד לטחינה גמורה.

ד. או כלך לדרך זה, שמיוחד להשתמש בו רק סמוך לסעודה.

ד. ובאו״א כיו״ב, שאסור רק אם נעשה באופן שעושים מלאכה קבועה ויפה, משא״כ בדרך עראי.

ובמק״א הארכנו בשלילת כמה מסברות הנז׳, והוכחנו ע״פ המג״א (שכא, יב) שגם בכלי סעודה שמשתמשים בהם בבית אסור. וביארנו, שעיקר האיסור כיון שמיועד למלאכת טוחן, היינו חיתוך דק דק.

וגם להעיר שכמה מהנ״ל נטו להיתרא בהא״ק מעסע״ר, כדעת הערוה״ש שם ט (וסברתו אינה ברורה אצלנו – האם טעם ההיתר כיון שאינו טוחן דק דק כקמח, או כיון ששם סכין עליו, עייש״ה דמשתמע לתרי אנפי. ובלא״ה, צ״ע במציאות, שגם מורג חרוץ אינו חותך דק כקמח. ולאידך, הא״ק מעסע״ר מיועד לחתוך דק כמורג חרוץ. וראה שבת כהלכה כא הע׳ נ), ודלא כמשנ״ב שם מה, שאין להשתמש בהא״ק מעסע״ר. וראה גם בה״ל שם יב סד״ה מיד. וכ״מ באג״ט טוחן יא, כג, ז. וראה שערים מצויינים בהלכה לאאזמו״ר פ, כד ובקו״א שם. ברית עולם טוחן ו. חזו״ע שבת ד ע׳ רסח. [ועוד להעיר, בעיקר דבריהם, שבמציאות אין משתמשים בהם על השולחן, כבסכין בשעת האכילה – ראה חי׳ בתרא אלטוסקי לבה״ל שם (ג ע׳ תקו). אלא שלמעשה מותר לחתוך גבינה גם בקרדום ומגירה, ראה שבת קכב, ב – במשנה. מג״א שם. אדה״ז שם ח בסופו].

ה. ומחוורתא, מש״כ בשו״ת מחזה אליהו שם, שכיון שמיועד רק לביצים אינו דרך חול. אבל לא מטעמי׳, שלדבריו יסוד האיסור, שמא יבוא לידי מלאכה לטחון גם גדולי קרקע, משא״כ אם מיועד רק לביצים לא חיישינן. אבל לדידן, גדר האיסור הוא שלהשתמש בכלי המיוחד למלאכת טחינה הוא דרך חול, וכפי שהארכנו במק״א, וכל שמיועד רק לדברים שאי״ב משום מלאכה אי״ז דרך חול.

ופשוט, שהה״נ אם מיוחד לחתוך פרוסות עבות, אין סיבה לאיסור, אף בחותך דק דק, כל שחותך דברים שאין בהם משום מלאכת טחינה.

 

 

#3019


Add Comment

Your Email address will not be published