Can I trim the part of my mustache that interferes with eating on Rosh Chodesh
No.
Sources:
מריש הו״א שגילוח השפה אינה בכלל תספורת, כמו שהוא לגבי חוה״מ (שו״ע או״ח תקלא, ח), ובדיני שבוע שחל בו ת״ב (שו״ע או״ח תקנא, יג. ולפלא שבקיצור שו״ע קכב, ד כתב לאיסור), וכן בימי העומר, – אף שתוך שבעה קייל״ן לאיסור (שו״ע יו״ד שצ, א. וראה בטור שם שהביא דעות בזה. ולהעיר שבב״י נראה דנקט לאיסור כל ל׳, ושינה טעמו בשו״ע. ועמדו בזה. וכן מצינו שהקשו בסתירת הדינים בין אבל לשבוע שחל בב״ח תקנא. ואכ״מ). וגם ע״ד הקבלה אין בית מיחוש, ואדרבה – ראה זח״ג קלד, סע״א. שו״ת תורה לשמה שצא. סידור ישועות ישראל ס״פ אמור. הנסמן בהדרת פנים זקן ע׳ תקיג. (ולענין ימי העומר – בשו״ת אול״צ ג, יז, ז).
אמנם, בצוואת ריה״ח מח מפורש לא לגלח הזקן בר״ח. ואת״ל דס״ל לאסור גם במספרים – ראה גימריאות א, ל. ס׳ הגן ליום רביעי בשמו. הנסמן בהדרת פנים זקן בערכו. עכצ״ל דמיירי בדבר המותר. ונצטרך לדחוק דקאי בשפה המעכבת האכילה. וכבר עמדו בזה שבס״ח כת״י פרמה תתתתסד שאין לגלח הזקן אפי׳ במספריים במדינה שמגלחין בתער. זאת ועוד, שהביאו שבכמה כת״י (רוטשילד כה) הל׳ לגלח ולהסיר שער. ולכאו׳ היינו שער הגוף. אבל ראה שו״ת משיב נבונים א, יד.
ועוד, דחמירא סכנתא מאיסורא, ואין לנו להשוות לדיני תספורת משום אבלות וכה״ג.
ואין לומר שבמקום חשש איסור דבב״ח הותר, ושומר מצוה וגו׳, שהרי פשוט שאינו איסור מן הדין. (והרי ידוע שהרבה הקפידו שלא לגלח גם בזה – ראה שו״ת דעת משה בקונטרס פני משה ע׳ רמב. אג״ק יט ע׳ תכב – ראה כאן).
ואינו דומה לצפורניים העודפים על הבשר, שהתירו בר״ח (ראה בא״ח ש״ב ויקרא כא. כה״ח רס, יב. שו״ת אז״נ יב, ד. ועוד. וראה אצלנו ג׳צט), דמעיקרא נסתפקו אם הצפרניים בכלל סכנה. ועוד יש לחלק, שבצפרניים איסורייהו חמור (נוסף לחשש דבר איסור יכנס חלב שם – ראה ס״ח נח. וע״ד החשש בשפה. ובמילי דחסידותא נז משום חשש חציצה), שמרבה טומאה שהוא שרש הקליפות וגורם יניקת החיצונים וכו׳, ועונשו קשה מאד – ראה ע״ח שער פרצופי זו״ן א. כה״ח שם. ועד כדי כך שיש שהתירו אפי׳ בשבוע שחל בו, ואפי׳בת״ב בא׳ח ש״א דברים יג. רב פעלים ד או״ח כט. כה״ח תקנא, מט. ועוד. ואתה תחזה שאין מדייקים לקצוץ השער המעכב האכילה מיד שעודף קימעא.
ושו״ר שכ״כ מד״ע להחמיר בשו״ת נשמת שבת א, קס. ולא נחית לכל הנ״ל.
#30043