Proper Placement of Tefillin Shel Rosh with a curved hairline

 

Question:

I know all the teffilin Needs to be on the korcha. I am wondering however, if the bottom of the teffilin are in the right place and it is only that the hairline curves upwards, so the corners are not on the hairline, is that a problem?

 

Answer:

Lechatchila, one should be careful that the entire Bayis, including the corners of the Titura, are above the hairline.

 

Sources:

ראה מסגרת השלחן על קיצור שו״ע י, ז בשם שלחן שלמה כז, ז, שהביא כן מאביו. והעתיק כן גם בספרו ליקוטי שושנים חלק א, ו, ובספרו כתר תורה ואתחנן תכב, ז. ובעוד כמה מספריו. וראה שו״ת אמרי יושר ב, ב ואילך שפירסם קו״ק להחמיר בזה. והב״ד בשו״ת אר״צ סוסי׳ יב. וכן ביקש בעל קדושת ציון מבאבוב שיתלו הכרוז בבית מדרשו – ראה כרם שלמה באבוב אייר תשד״מ ע׳ מג. (ולהעיר מלקו״ד ח״ד ע׳ 1523-1524 ע״ד הנחת תפלין במקום, ובשלילת המבטלים הקו״ק בענין זה). וכ״כ בשלחן מלכים י, נט. וראה גם שו״ת חקל יצחק א. ומש״כ אליו בשו״ת תפארת אדם ג. ד ואילך. ואף שיש מקילים – ראה שו״ת צור יעקב קסג. שו״ת פתחא זוטא א. הביאם בלקט הקמח החדש בית ברוך על חיי״א יד, י בהע׳ לסקס״ד. (אלא שלא הב״ד כל האחרונים הנ״ל) – למעשה יש להחמיר עכ״פ לכתחילה. וגם בבית ברוך הסיק שראוי להחמיר. ואולי יש לדייק גם ממש”כ בשוע”ר סי’ כז סי”ד שצריך להיות כל התפילין במקום שעושה קרחה דהיינו שקצה התחתון של התיתורא יהיה מונח על מקום התחלת עקרי השער במצחו. וכמו שכל התפלין צ״ל במקום ולא די ברוב, הה״נ שכל ריבוע התיתורא וכ״נ שהבין במסגה״ש שם. וראה גם מאסף לכל המחנות כז, סד ומש״כ בחקל יצחק שם שאין לדייק בל׳ האחרונים – לא נהירא לומר כן בלשונו הזהב דאדה״ז. ועדיין יש לפקפק שהעיקר שהוא בגובה הראש וצמיחת השער רק סימן לגובה הראש, וממילא כל שעיקרו במקום צמיחת השערות, גם צדדי העיגול בכלל השיעור – מ״מ אין הכרח לדבר, ומידי ספק לא יצא. והעתיק הדעות בבירור הלכה זילבר תליתאה או״ח כז. וראה גם תשוה״נ ב סוסי׳ לג.

 

 

#28990