May I place a slice of lemon in a Kli Shlishi tea on Shabbos?

 

There are those who are lenient, however, it is appropriate to be stringent.

 

Sources:

מצד איסור סחיטה – אנן קייל״ן לאסור לכתחילה ליתן ענבים שלמים ביין, כדעת הט״ז שכ, ג – אדה״ז שם ד. וראה גם מור וקציעה מאמ״ר שם. ערוה״ש שם טו. שבה״ש דש טו. תהל״ד ה.

ודנו לענין חתיכת לימון. ויש שצירפו הסברא שרק בענבים שאסור מה״ת מחמירים. וגם בלימונים בלא״ה יש מתירין בסחיטה, ואפילו בפ״ע. ויש מתירים לתוך משקה.

וראה תפא״י כלכלת שבת דש. חזו״א נב, יט ד״ה ונראה. שש״כ ה הע׳ יא. שו״ת מנח״י ד, צט, ב, ד. שבז״ל א, פו, ג.

ולכאו׳ לימון גרע גם בדיעבד, מטעם אחר, דל״א קמא בטל דעבידא לטעמא, ומרגישין טעמו. ול״ד לענבים ביין. וי״ל.

והנה אינהו קאי להשיטה שמותר להכניס ענבים ביין. וראה שבת כהלכה ז. בביאורים ב שר״ל שלימון אינו מתבקע. וצ״ע אם נכון הוא, שסו״ס זבים משקין מהלימון. והוא עצמו כתב שיש מקום לבע״ד לחלוק. ואפשר לחלק באו״א דהתם הענבים מתבקעים. אבל כאן שהלימון חתוך ה״ז מתמצה מאליו. ודוחק.

וכל הפוסקים שהתירן כתבו להדיא שהוא למ״ד להתיר בענבים ביין. ולא חילקו כנ״ל, שהוא רק בזיתים וענבים, או דלימון עדיף. וראה רביד הזהב טירנויער שבת שכ, ג  ד״ה ואין זה ענין – ע׳ שפו.

ויש מקום להחמיר גם מצד בישול, ראה שבה״ש הובא בקצוה״ש קכד בבדה״ש לא, משום חומץ וחריפות. וראה שם מש״כ ליישב המנהג. וראה שבת כהלכה א בביאורים יב. גם שקו״ט אם דינו כתבלין לגבי כ״ש – בדה״ש שם יד. אג״מ ד, עד בישול יח. שש״כ א הע׳ קנ. שבת כהלכה שם ביאורים יג.

אלא שמעיקר הדין לא נהירא לחלק בין בצל ללימון, שנהגו להקל שדינו כתבלין.

ולהמחמיר – גם בכלי שלישי מקום בזה, מדין קלי הבישול, נראה כמבשל, אמבטי, יד נכוית.

 

 

#28605