I returned a purchase in a non-Jewish store, and the cashier realized I was refunded an extra $60. Do I need to return the money?

 

One may not intentionally deceive anyone, including non-Jews, but it is permissible to take advantage of a mistake made by a gentile (ta’us akum), unless doing so will cause a chillul Hashem. In the event where it is possible for him to find out that he made an error, one may not take advantage of his mistake. It’s best to say “I am relying on your calculation” in order to ensure he isn’t trying to test you.

In this case that the one behind the counter noticed the mistake, you the money should be returned to refrain from making a Chillul Hashem.

Poskim state that even in cases where it’s permissible, one should avoid taking advantage of such mistakes, and experience has shown us that in the end people don’t end up gaining anything from such behavior; on the contrary, such people have lost all their money. Those who sanctified Hashem’s name and returned the money to the non-Jew ended up becoming extremely successful and rich.

 

Sources:

כתב הרמ”א בחושן משפט סימן שמ”ח סעיף ב:

טעות הגוי כגון להטעותו בחשבון או להפקיע הלואתו, מותר ובלבד שלא יודע לו, דליכא חילול השם.

ויש אומרים דאסור להטעותו, אלא אם טעה מעצמו שרי.

וכתב שם הש”ך בס”ק ג’:

“עיי’ ביש”ש פ”י דב”ק סימן ן’ וכתב שם דמכל מקום יאמר לו ישראל ראה שעל חשבונך אני סומך”. ועיי’ עוד רמב”ם גזילה פרק י”א הלכה ה’.

וכן העתיק אדה”ז בשולחנו, הלכות גזילה וגניבה סעיף ד:

ומכל מקום אם הנכרי טעה מעצמו מותר אם לא יהיה חילול השם בדבר מפני שלא יוודע לו. ונכון שיאמר לו הישראל ראה שעל חשבונך אני סומך.

היינו שאם יכול להוודע לעכו”ם אסור מדינא מצד חשש חילול השם. ו”נכון” לומר לו ראה שעליך אני סומך. וכתב המגיד משנה שזהו רק מידת חסידות, ונראה שזהו גם כוונת אדה”ז.

אזי בנידון דידן שלא רק שיכול להוודע לגוי, אלא כבר נודע לו שוב אסור מפני חילול השם.

וראה באר הגולה חו״מ שמח שם, והובא בערוך השולחן שם ב: שאותם האנשים שהרוויחו מטעותם לא הצליחו ונכסיהם ירדו לטמיון ולא הניחו אחריהם ברכה, ורבים אשר קדשו ה’ והחזירו טעויות העכו”ם בדבר חשוב גדלו והעשירו והצליחו והניחו יתרם לעולליהם, ונראה שכל זה מפני חילול השם. והארכנו בזה כאן.

 

 

#2851