Regarding the Harachamon in Birkas Hamazon at a Bris

 

Question:

Should every person bentching include it in their personal birkas hamazon, or do we treat it like sheva brochos where different people say it? (if yes, do they say it al hakos?)

 

Answer:

Everyone could say it. But the custom is to honor people. It does not require a kos.

 

Sources:

בראשונים הובא שאומרו המברך, ונזכר בהדי ברכת האורח – ראה ארחות חיים ברהמ״ז נו. כלבו ברכהמ״ז. עץ חיים חזן א ע׳ קסח. ולהעיר מכעי״ז ברכת האבל, שהאחרים וגם האבל אומרו. ויש לחלק. ויש שכתבו שהמוהל אומר (והרי בכ״מ נהגו שהמוהל מברך – מנהגים דק״ק וורמיישא ב ע׳ עו. פנקס המילה לחת״ס. שו״ת תשורת שי תנינא קב. זוכר הברית כה, יח. ברית אבות יג, מא. ועוד) – הגהות חות יאיר למנהגי וורמיישא שם.

על הכוס – בסידור עמודי שמים שאם המוהל מברך יתן הכוס לאחר לומר זה הרחמן, היינו הרחמן הוא יברך המל. אבל היינו לשיטתו שהכוס ביד המברך עד סוף ברהמ״ז. וראה כורת הברית פתיחה מח. שו״ת משנת יוסף יד, קלא. אבני חפץ ג, מא.

 

 

#28183