My son’s 3rd birthday is on Shabbos. When is the preferable time for the Upsherin – Motzei Shabbos or Sunday?
Question:
If one can not do an Upsherenish on their son’s birthday since it is on Shabbos or Rosh Chodesh etc. would it be better to do it Motzaei Shabbos or Rosh Chodesh (at night/earliest opportunity) or is it better to do it Sunday after Shacharis?
Answer:
Some are particular not to do haircuts at night. However, the Minhag is not to be particular about this.
In cases where the Upsherenish was scheduled to be on Shabbos, the Rebbe asked for it to be done on Motzaei Shabbos.
Sources:
להסתפר בלילה – ראה בארוכה מקורות ועיונים להלכה יומית אות תצא. ושם שכן מעשה רב. ולהעיר שיש מי שר״ל שאף שבכלל אין ליזהר, בתגלחת הראשונה יש להקפיד – ראה חינוך ישראל ח, א, יא ובכנפי יונה כו. וד״ז אין לו יסוד. והו״ע הביא שם שוברו בצדו מכמה מקורות. וכן מעשה רב ברבים בעת חלוקת כוסש״ב במוצאי יו״ט כמ״פ.
ועוד ילה״ע מדוגמתו, תגלחת בל״ג בעומר, שאף שלפ״ד האריז״ל אין מסתפרים גם בלג״ב (ואכ״מ) – בתגלחת הראשונה אין מקפידים. וכבר כתב בשו״ת מנח״א ד, ס, שאינו שייך רק לגדולים ובעלי קבלה. וראה אג״ק ט ע׳ נח. לאידך, בשלושת ימי הגבלה, נהוג להחמיר גם בתגלחת קטנים. וי״ל.
כשחל בשבת – שמעתי מבעל המעשה הר״ש שי׳ לנגזם. וכ״ה ביומן מחלוקת דולרים ט״ז שבט תש״נ.
בנוגע לר״ח – לכאו׳ מקום לומר להסתפר בליל ר״ח, ראה מילי דחסידותא לצוואת ריה״ח מח (נז). א״א (להנ״ל) תיז. והובא בקצוה״ש עג בבדה״ש ד. ואף דהתם מיירי בנטילת צפרניו – לכאו׳ ה״ה בתגלחת, ומאי שנא. (ואף שיש לחלק – ראה שו״ת יוסף אומץ לז, ד, במה שהקלו בנטילת צפרניים בר״ח בכלל, דקיל מתגלחת – למנהגנו שמקפידים בתרווייהו אין סברא לחלק לגבי ליל ר״ח).
אבל לא נהיגי הכי. וכ״מ גם ממש״כ בפוסקים כשחל ר״ח בע״ש להסתפר בחמישי – שכנה״ג רס בהגב״י א. מח״ב שם ו. שע״ת רנא, ד ול״כ לעשות בליל ששי. ויל״ד.
ולהסברא שהוא מדין מלאכה בר״ח – ראה שכנה״ג תצג בהגב״י. דמשק אליעזר לצוואת ריה״ח שם. אג״ק טז ע׳ ערב בסופו – נ׳ פשוט שכ״ה גם בלילה. אבל ראה מו״ק להיעב״ץ תיז, שבליל ר״ח מסתברא שמותרות הנשים במלאכה, שלא נאסר רק בפרהסיא ובלילה הוא כבצינעא. ויל״ע אם דבריו שייכים לנדו״ד, במנהג האנשים, שהוא בדוגמת כיון מלאכתו במועד (עיי”ש). אבל במשנ״ב שם בבה״ל ד״ה מנהג בסופו, שאינו יודע אם נהגו כדבריו. וראה תרועת מלך נט, להוכיח שאסורות גם בלילה. וראה שו״ת שבה״ל ו, נ. הליכות שלמה ר״ח א, כב. [ולהעיר מטו״א מגילה כב, ב ד״ה ונ״ל, שבזמן שביהמ״ק קיים אסור גם לזכרים מחמת קרבן מוסף. ולפ״ז, מקום לומר שמה שהנשים נאסרו בשכר שלא פרקו נזמיהן לעגל, אף שבלא״ה אסורות במלאכה מחמת הקרבן (ודוחק לומר שניתן להן רק לאחרי החורבן) – לאוסופי שגם בלילה אסור. וראה במשנת יעבץ או״ח א, ה, להוכיח שחלות קדושת ר״ח היא רק ביום. אבל לפמש״כ בשו״ת רעק״א א, ט ד״ה גם, שפטרות ממוסף כיון שאינן שוקלות – י״ל שמעיקרא לא נאסרו מחמת קרבן מוסף].
אלא, שבלא״ה, בשו״ע אדה״ז רס, א שהוא משום חשש סכנה ולא איסור. וראה אג״ק יח ע׳ קצא. ו שם: לעשותה (תיכף) לאחר ר״ח. ושם כב ע׳ שעב: כל עכבה לטובה. וכן המנהג כנ״ל.
#2708
I have a personal clarification. Some of the Upsharin boy’s grandparents live out of town and might not be able to make it for Motzei Shabbos. In such a scenario is it OK to make it on Sunday?
Secondly if lets say they can show up Motzei Shabbos it is it OK to just cut one piece of hair Motzei shabbos and do the rest of the ceremony Sunday morning?
It is not a question of whether it is okay to do it on Sunday. The issue is that the Rebbe specifically asked in such a case it should be done the night before. There’s nothing in Halacha or from the Rebbe, to the best of my knowledge, that requires the grandparents to be there. Obviously, things must be done in the most peaceful manner.
I leave it up to your discretion as to how you would go about this.
If you can do it Motzei Shabbos, it should be finished then too. In fact, the key aspect of upsherenish is leaving noticeable Pey’os. It would not be worthwhile for ceremony purposes to delay even some of it to the next day.
Addendum:
Of course, you always have the option to do a proper haircut with the Peyos being Nikar (noticeable) by night, and do some minor cutting also on the next day, which can be called the conclusion of the Upsherenish, along with a ceremony.
ראה אג״ק ה ע׳ כב. כב ע׳ שלו