« go back

May I take a haircut on Lag Ba’Omer?

 

The general custom is to avoid taking a haircut on Lag Ba’Omer.

If there is a special necessity (for instance, your hair is inappropriately long), you may take a haircut.

This year (5780) there is definitely room to be lenient, for those who need it. And there is no need for hataras nedorim for those who are makpid every year.

 

טעמים ומקורות:

כבר העירו שבלוח יומי לילדים (שנערך ע״י הרבי) כתוב שאפשר להסתפר. אבל להעיר שבלוח הנ״ל לילדים לא הובאו בד״כ ענינים השייכים לקבלה או אפילו מנהגי חסידים, וגם בענין זה גופא – הרי הובא שם שכמה פוסקים מתירים בג׳ ימי הגבלה, משא״כ בלוח היום יום כתוב שכ״ק אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע לא הי׳ דעתו נוחה מזה. וכמעט ולא מצינו בהיום יום ובמק״א כיו״ב שיובא – וכהוראה למעשה – הנהגות שאין דעת רבותינו נשיאנו נוחה מהם (אבל לוח הנ״ל כפה״נ מיועד לילדים מכו״כ חוגים וסוגים). ולהבהיר: ממה שאין מסתפרים בימי ההגבלה אין הוכחה שאין מסתפרים בל”ג בעומר כפשוט. וכוונתי רק שמובן מזה – וכן מכ״מ בלוח הנ״ל – שלוח הנ״ל אינו מהווה הוכחה למנהגנו כפשוט.

ואף שהלוח הנ”ל מצטרף לעדותו של הרב גוראריה בשם הרב גרינגלאס, ומצטרף למעשה רב מכ”ק אדמו”ר הריי”צ ומהרבי, ועדות הנ״ל ידועה מכמה מקומות וכמדומה נמצא גם בספר ליקוטי סיפורים (גרינגלאס) – אבל אין לנו הוכחה מזה ע״ד מנהג חב״ד בנושא. ובפרט שכמדומה שהריל״ג מעיד שנאמר לו שאי״ז הוראה לרבים.

ולמרות שגם ע”פ קבלה אי”ז פשוט שאסור להסתפר בל”ג בעומר כמובא במעין גנים, אבל  כן הוא להדיא בשער הכוונות. ומש״כ בשמונה שערים – מוסמך יותר מכל שאר גורי האריז״ל. וכ״ה במשנת חסידים ו״המשנת חסידים לא העתיק רק דברי האריז״ל.

וכך מובא בדא״ח במאמר אדמו״ר מהר״ש. (ולהעיר שהפע”ח מובא גם בלקו”ת במדבר יא, ד. וראה הבי’ בדא”ח גם באוה”ת ויקרא ד’ ע’ א’נ). וגם הובאה הנהגת האריז״ל במכתב שבאג״ק. ולפי עדותו של הריל״ג אמר הרבי שכך יש לנהוג.

וכמדומה, כך גם מנהג שאר הנוהגים ע״פ האריז”ל – ספרדים (אלא שלדידהו בלא״ה אין מסתפרים עד ל”ד בעומר) וחסידים. ולהעיר מדבריו החריפים של שולחן הטהור בנושא – עיי״ש סימן רס. אמנם להעיר ממש”כ המנח״א שדברי האריז״ל הוא רק לבעלי קבלה וכו׳. ומ״מ באג״ק ח״ט ע׳ נח משמע דלא ס״ל ליישב כנ”ל. וח״א רצה להוכיח להיפך ממש״כ באג”ק שם, “וצ”ע קצת מהמובא באיזהו מקומן שהאריז”ל לא הי׳ מסתפר אפי׳ בל”ג בעומר..”. אבל, הצריך עיון הוא לא על המובא באיזהו מקומן אלא להיפך על המנהג של תספורת לילדים בל”ג בעומר שלכו״ע נהג בו האריז״ל עצמו. ולא מפני הקושיא נסור מהוראת האריז״ל.

עוד להעיר שכ”כ בלוח כולל חב”ד “שעברתי עליו” (אג”ק חט”ו ע’ כה).

ובהעו”ב אחו”ק תש”נ הביא הרי”מ שי’ גו”א ממי שא”ל ששמע מכ”ק אד”ש להדיא שאין להסתפר בל”ג בעומר.

ונמצא, שבידינו:

שעה”כ להאריז”ל (ומעין גנים אינו מוסמך כשמו”ש).

מאמר אדמו”ר מהר”ש שכ”ה ע”פ הקבלה.

אג”ק כ”ק אד”ש בהנהגת האריז”ל.

אג”ק ע”ד נישואין (בשנים ההם).

לוח כולל חב”ד.

מנהג מקובל ע”ע.

עדות מפי השמועה מפי כ”ק אד”ש מהרי”מ גו”א.

הוראה בע”פ ע”י הריל”ג.

וכ”ה ברובם ככולם של חצרות חסידים ומקובלים.

ולאידך:

לוח לילדים (ושם גם ע”ד ג’ ימי הגבלה להיתר. וכ”ה בכל השנים בשיחות לנוער גם ע”ד ג”י הגבלה. וכן בלוח כולל חב”ד ע”פ דין, לפני שמביא הנהגת האריז”ל).

מעשה רב (עם הבהרה מריל”ג שאינו לרבים).

שמועה מהגרמז”א.

והבוחר יבחר.

וכתב לי א׳ הרבנים שליט״א: שאלתי את הרי”מ גוראריה על כך, והוא אמר לי שאביו הרש”ז הוא זה ששאל את הרבי האם מותר להסתפר בל”ג בעומר, והרבי ענה שיש לעשות כמובא במאמר של הרבי המהר”ש ובמילא לא להסתפר.

ואם כנים הדברים, שוב אין אחר המלך כלום.

 

 

#3811

 


Add Comment

Your Email address will not be published