Is it permitted to crochet on Motzei Shabbos? I’ve heard that women can’t sew on Motzei Shabbos.

 

The halacha is one may not do melacha on Motzei Shabbos until after havdalah. In order to permit melacha, one should at least recite baruch hamavdil.

There is a chumra brought in poskim that a baal nefesh should be stringent, even after saying atah chonantanu in Maariv and reciting baruch hamavdil, not to do melacha before the community finishes reciting Seder Kedusha, the extra tefillos after Maariv (V’atah Kadosh).

Some have a custom not to do a fixed melacha until after melavah malkah. One example mentioned specifically is sewing, which includes crocheting.

Certain families adopted a custom that women, and in some cases men too, don’t do melacha until midnight or even the entire night. Poskim argue whether one should keep this minhag. If this is one’s family minhag, it should be adhered too.

 

 

ראה פרטי דינים בשו״ע או״ח רצט, י ובנו״כ שם. שו״ע אדה״ז שם טו-יט.

עד אחר סדר קדושה – ירושלמי פסחים ד, א, לגבי נשים, והובא בטור או״ח שם ומג״א שם טו. וכן בתוס׳ פסחים נ, ב ד״ה העושה, ובתשב״ץ קטן פח.

ובזהר ח״ג רמו, סע״א – גם לגבי אנשים. וכ״ה בד״מ סוסי׳ רצד בשם או״ז הל׳ מוצ״ש סוסי׳ צ. ו הובאו במג״א שם יז. ובזח״א יד, ב בהקדמה עד אחר הבדלה על הכוס. והובא במג״א שם. וראה כה״ח שם סד.

קודם מלוה מלכה – פע״ח שער השבת כד ד״ה הנפש. מ״ח מס׳ מוצ״ש ב. שע״ת ש, א בשם מח״ב שם ב. בא״ח ויצא ש״ב כז. משנ״ב ש, ב. אבל ראה שו״ת תורה לשמה עט.

תפירה – מקו”ח ש בקיצור הלכות ד״ה ישוב נכון.

כל הלילה – ראה פירש״י פסחים נ, א ד״ה העושה לפי מה שפי׳ בכוונתו בהגהות מלא הרועים שם. חי׳ תל׳ הרשב״א שם. תוס׳ ר״פ שם ד״ה ובכל מקום. אבודרהם סוף סדר מוצ״ש. והובא במג״א שם טו. וראה נתיב חיים שם. אר״ח הבדלה לא. ושם שי״א רק עד חצות (וראה שו״ת דברי יציב או״ח קלו). כלבו הל׳ הבדלה בשם ר״פ, והובא בא״ר רצט, כג. הגהות ר״פ לתשב״ץ שם, והובא בא״ר שם. התדיר ח (ע קצב). אבל ראה ערוה״ש רצט, כב.

וכן נהגו בכמה ק״ק. ואכ״מ. וראה הנסמן בפסק״ת ש, ו. האוצר גל׳ טז. ולהעיר ממגן אבות מאירי ענין כ.

#2705