« go back

Bracha on custard in cake

 

Question:

I have a piece of cake that has a lot of custard. When I ate it, I took spoonfuls of the custard and ate it separately. I did not just bite into the whole piece at once.

Should I have made a separate bracha of shehakol on the custard, or is the custard included in the mezonos from the cake?

 

Answer:

Lechatchila, you should first make a mezonos and eat a piece of cake and be motzi the custard.

However, if you eat just the cream, you only make sheahkol.

If you are eating the cake, but your first bite includes only custard, the bracha is shehakol. Generally, one should ensure this doesn’t happen to avoid an unnecessary bracha.

 

טעמים ומקורות:

עיין שו”ע אדה”ז ס’ קס”ח סעיפים ט-י, וכן בסדר פרק ב סעיף ז.

אם מתכוון לאכול גם המין דגן – יש לו דין קדימה על השהכל או פירות ואפילו חביבים עליו יותר כמבואר בסדר פ”י ס”י. אבל היינו רק כשמקדים מצד חביבות ולא כשיש לו טעם להקדים – ראה אדה״ז ריב, ח. רמט, יא. משנ״ב קעו, ב בסופו.

ויש שכתבו, שאם מברך עליו בנפרד הרי זה ברכה לבטלה כבפ”ב ס”ז. אבל שם מיירי כשכבר בירך על העיקר. ולא במקדים הטפל  לפני העיקר. והרי ל״ש לומר שהוא לבטלה, ולכל היותר הול״ל ברכה שא״צ. וג״ז אינו כשרוצה בדוקא, שאוהב לאכול כן. ולהעיר שאדה״ז ושינה מל׳ השל״ה דמשמע שגם במברך על הטפל תחילה אין לעשות כן. והארכנו בד״ז במקורות להלכה יומית אות שכד. והרי בשו״ע כתב אדה״ז, שטוב למנוע מלאכול הטפל תחילה  מחמת ספק ברכה, ולא מצד ברכה לבטלה, לפי שי״א שבכגון דא ברכת    הטפל יורד לשהכל. ובכגון דא, כשברכתו שהכל, אין כאן ספק בכלל. [ולהעיר, שדין טפל בחמשת מיני דגן שאני משאר טפל דעלמא,שאי״ז שברכת העיקר פוטרתו, אלא כאילו כולו ממין העיקר. ואכ״מ].  ומצינו בכ״מ במקום ספק מברך על הטפל תחילה – ראה מג״א קסח, ל.

ובסידור שם יד, כתב שמדת חסידות להקדים הטפל. אבל יתכן דמיירי רק במאכלים נפרדים שאינם מעורבים,  שבאותו מאכל לא מצאנו המידת חסידות לברך על הטפל כדי להרבות בברכות ,ולכן בסעיף ז שם לא כתב שכדאי לעשות כן, או שהיה מוסיף בסי”ד וכן לברך על המלוי תחילה כדי להרבות בברכות.

וראה משנה ערוכה פולק בירורי הלכות טז.

אבל, אפילו את״ל שאין כאן מדת חסידות להקדים הטפל, אין סיבה שיהא אסור להקדים הטפל, שאם מצד דיני קדימה –   הרי כשרוצה בדוקא בסדר אחר מותר. ואם מצד ברכה שא״צ – מותר ג״כ כשיש טעם להקדים.

 

 

#2659


Add Comment

Your Email address will not be published