רבנו הזקן כותב (בכמה מקומות) שיעור גדול למיל – שעה וחומש, אבל בסדר הכנסת שבת כותב שהוא שעה ושלוש חומשין, האם יש להקל לשעה וחמש?

 

תשובה:

לשאלתו בשיעור מיל בסדר הכנסת שבת – לא נכתב בסדר הכנסת שבת שהוא 96 דקות.

 

מראי מקומות:

כבר כתבו כמה שהסברא שהשיעור 96 דקות היא טעות דמוכח, אף שמצינו באחרונים למאן דס״ל הכי. וגם היתה אהובה על הגרא״ל ע״ה קפלן והחרה החזיק אחריו בנו בכמה קובצים.

ובקצרה: יש ב׳ שיטות בשיעור מיל. אבל אין ב׳ שיטות בשיעור ד׳ מילין, שפשוט כשנקטו ד׳ מילין התכוונו למילין בני 18 דקות. והאריכו בזה כמה וכמה, כולל הרב פייגעשלטאק באיזהו מקומן, ומהם בקובץ פלפול התלמידים מונטריאל. ועוד.

ואף שבסימן רמט סעיף ג’ (בסוגריים) יוצא לכאורה ברור שיש מושג של ד’ מיל כ96 דקות.

ועכצ״ל ולחלק שרק בענינים שנזכר בהם שיעור ד׳ מיל הכוונה למילין בני 18 דקות. והה״נ שי״ל ג׳ מילין של 24 דקות. אבל בג’ פרסאות הכוונה ל-12 מיל של 24 דקות, שהם 288 דקות (ד’ שעות ו48 דקות).

 

 

#2657 (2)