Traveling to Daven with a Minyan & Davening with the Minyan from afar

 

Question:

I have learned in Kitzur Shulchan Aruch Siman 12 that “If you are traveling and reach the place where you wish to lodge, and ahead of you within a distance of four mil . . you must go four mil ahead in order to pray with the congregation”, How does that work with nowadays cars, and easy transportation?

In my particular case regarding Mincha, there is a minyan about 15 minutes away from where I work, stopping my work, traveling, davening, and returning to my work would take around 40 minutes.

Is this halachically required or can I daven myself at my place of work?

More generally, are there principles by which I can figure out what to do in other cases?

 

Answer:

Traveling to Daven with a Minyan

One must travel 18 or 24 minutes (a shiur of a mil) each way in order to daven with a minyan. Therefore, if one has a car, he should travel 24 minutes by car each way (all together 48 minutes). If one does not have a car and is walking, he should walk 24 minutes each way (all together 48 minutes).

If one is traveling and the minyan is on the way he must travel up to 72 minutes. Some say 96 minutes.

If one will incur a loss of money by attending a minyan, one is allowed to skip that minyan. However, foregoing potential profit/revenue is not considered a loss.

For general laws about this subject see the Alter Rebbe’s Shulchon Aruch 90:17.

 

Davening with the Minyan from afar

Regarding a case where one can’t make it to a minyan under the above circumstances, he should aim to daven at the time that the tzibur is davening for this time is an eis ratzon. He will not be yotze tevillah btzibur, but it’s still an accomplishment. Ibid 90:10.

However one may not answer דברים שבקדושה if there are unclean areas between him and the minyan davening. The same applies to answering Amen on brochos as well. Ibid 90:11.

Regarding answering on the phone, one may answer Amen and all devarim shebikdusha, and there is no need to be concerned about unclean areas in between, provided there is no delay (as is common on websites with live webcams) between the bracha and Amen. However, it may not be used to be yotze havdalah or other obligations.

See at length here: Halacha2go.com article #642.

 

Sources:

עיין פסחים מו, א ושיטת רש”י שם, וכן נפסק להלכה בשו”ע סעיף טז ואדה”ז סעיף יז.

בנסיעה ברכב – כתב המשנ”ב סי’ צב סקי”ז דרוכב כמהלך ובביאור הלכה סי’ קסג ס”א ד”ה ברחוק דמחשבין לפי חשבון הזמן – נסיעה של עב מינוטין. וכן הוא בתשובות והנהגות ח”א סי’ צ. [ודרך רחוקה לענין הקרבת הפסח שאני, שמודדים כשיעור הליכה ברגל, כמפורש בפסחים צד, א. וראה תפא״י הלכתא גבירתא פסחים ט. פתח הדביר ג – שיג, ג. ודלא כשו״ת ויען אברהם פלאגי יו״ד לח שבימינו שרגיל לנסוע ברכב שאני. וכ״כ במהרם שיק יו״ד שסט, לענין אבילות. אמנם, בלקו״ש יב ע׳ 221 נקט כן גם בימינו שבשיעור ט״ו מיל נק׳ דרך רחוקה, וכפשטות הגמ׳]. וראה גם משנ״ב סי’ קי סק”ל, אנציקלופדיה תלמודית כרך ה ע׳ קס וציון 48, צויין במכתב הרב זוין בהמשך ללקו״ש הנ״ל בענין דרך רחוקה בפסח שני, בשלחן מנחם ב ע׳ שסח.

בנוגע יושב בביתו אם דינו כלאחריו – כן נפסק בסוגריים באדה”ז שם וכבר עמד תהילה לדוד בסימן קסג, א שמשמע שיושב בביתו דינו כלפניו.

שיעור מיל – עיין קצוה”ש סי’ יג בבדה”ש סק”ב.

וכבר העירו שצ״ע לומר שלאדה״ז יש מושג של 96 מינוט. הילוך מיל הוא 18 או 24. אבל לא מצינו בשום מקום ד׳ מילין בני 24. ובמקום שנזכר ד׳ מילין הכוונה על כרחך למילין בני 18. וכך כתבו גדולים וטובים. ואכ״מ. וראה אצלנו כאן:

רבנו הזקן כותב (בכמה מקומות) שיעור גדול למיל – שעה וחומש, אבל בסדר הכנסת שבת כותב שהוא שעה ושלוש חומשין, האם יש להקל לשעה וחמש?

אם יש חיוב גם לתפילת ערבית – עיין בדי השולחן ד שמפרש דברי אדה”ז “ערב” שהולך על תפילת מנחה. וצ”ע על דבריו למה לא יכול לפרש כפשוטו, ומה שדייק שצריך עוד היום גדול היינו במקום שיש סכנה, משא”כ במקרה שאין סכנה. אם תפילה בצבור הוא הידור או חיוב – יש שרוצים לדייק מלשון המחבר שכתב בסעיף ט “ישתדל”. אבל מסעיף ט”ז משמע שזה חיוב. ולכאורה מלשונו הזהב של אדה”ז בסעיף י מתורץ, שענין ישתדל מדובר שיכול לאסוף עשרה בביתו, ומ”מ ישתדל להתפלל בבהכ”נ. ועיין באגר”מ או”ח חלק ב תשובה כז.

אם תפילה בצבור הוא הידור או חיוביש שרוצים לדייק מלשון המחבר שכתב בסעיף ט “ישתדל” אבל מסעיף ט”ז משמע שזה חיוב ולכאורה מלשונו הזהב של אדה”ז בסעיף י מתורץ שענין ישתדל מדובר שיכול לאסוף עשרה בביתו מ”מ ישתדל להתפלל בבהכ”נ ועיין באגר”מ או”ח חלק ב תשובה  כז. 

עניית אמן ע”י טלפון סוכה נא,ב. טושו”ע סי’ נה ס”כ ושו”ע אדה”ז שם סכ”ב ומשנ”ב שם, וסי’ קכד ס”ח, ושו”ע אדה”ז שם סי”א. שו”ת: מנחת אלעזר ח”ב סי’ עב. יביע אומר ח”א או”ח סו”ס יט. מנחת שלמה ח”א סי’ ט. מעשה חושב ח”א ס”א. ציץ אליעזר ח”ד סכ”ו ס”ק ב. אג”ק חי”ג ע’ קעט. ס’ אשי ישראל פכ”ד הע’ כד. קובץ אהלי שם גיליון ה עמ’ קד. שם גיליון ח עמ’ רצט. אנציקלופדיה תלמודית כרך יח עמ’ תשנא-נג. שו״ת יחוה דעת ח״ב סימן סח. ילקוט יוסף סי׳ תרפט. פסקי תשובות סי׳ רטו אות ג. פתחי הלכה ברכות פארסט.

ואריכות גדולה – בספר זכרון תפארת בנים ח״ד ע׳ קנג ואילך.

 

 

#258
#976
#12504