Can Hatovas Chalom be done over Zoom?

 

It cannot be done over zoom, unless the three people are in one place.

 

Sources:

כמו בהתרת נדרים – ראה בכלבו קמז. וראה אצלנו לענין התרת נדרים בטלפון בהלכה יומית אות שיז (אף שפשוט שהטבת חלום אינה רק עצה טובה שיטיבו לו חבריו, אלא שנמשכת השפעה מלמעלה בשרשו – ראה פע״ח חזרת העמידה ז. כתר ש״ט פז. תורת שמואל תרכ״ז ע׳ סא). ומ״מ פשוט שאין כאן חובת בי״ד יותר מהתרת נדרים.

וכל׳ הגמ׳ ״ולימא להו״ (אבל בטושו״ע או״ח רכ – ״ולימא באפייהו״. אבל לא עדיף  משאר מילי שצ״ל ״בפני שלשה״, ומהני כה״ג).

ובמכש״כ מזה שי״א דמהני בקטנים – ראה אצלנו כאן. ובפרט שי״א דמהני גם כשיש רק שנים ואח״כ יבוא בפני השלישי – ראה נתיב חיים למג״א רכ, א. יפ״ל שם ב. שו״ת מגד שמים לב. ועוד.

ואולי י״ל דמהני גם ע״י שליח, כבנוסח הרבש״ע בברכת כהנים בין חלומות שחלמו אחרים וכו׳. ויש לחלק, שאין הטבת חלום בברכת כהנים דומה להטבת חלום – ראה ערוה״ש קל, שבברכת כהנים הוא לחלום שאינו יודע מה החלום. וכ״כ במהרש״א ברכות נה, ב, ששכח מה ראה. וכ״כ כה״ח קל. אבל ברא״ש ברכות ט, ה, דלא ידע אם טבא או בישא הוא. וכ״ה רי״ו יג, ב. מאירי ברכות שם. ועוד . וכ״כ בא״ר קל, הביאו במשנ״ב שם. ובמנורת המאור ג, קיא,כייל לתרווייהו, שבברכת כהנים מטיב חלום שאינו זוכר או שאינו יודע הפתרון. ולהעיר מאג״ק טו ע׳ קצא.

וראה חשוקי חמד נדרים ח, ב. שיעורי הגריש״א ברכות נח, א – ע׳ תרמז. וישמע משה א ע׳ תכג. חידושי בתרא על משנ״ב רכ, א – ע׳ רמה.

 

 

#25346