Lit Menorah in the wrong location on the first night

 

Question:

I lit the menorah at a friends house where I was eating supper for the night on the first night. I subsequently heard that this does not qualify, as I’m not living there. Do I need to recite again tonight Shehecheyanu?

 

Answer:

No.

 

Sources:

אף שהעיקר לדינא שאינו יוצא כלל כשאינו בביתו ורק אוכל שם סעודת מרעות, כאשר הארכנו במק״א (חלקו נדפס בעבר כנספח ללוח יומי), ומי שכתב להקל דעתו בטילה כאשר הארכנו שם, ולפ״ז אין מקום לברכתו, וה״ז כבירך שהחיינו בשוק, שבחנוכה נקטינן שאינו מברך על עיצומו של יום רק על המצוה (ראה אצלנו בארוכה בקובץ מבית חיינו חו׳ ט) –  עכ״ז אין לו לברך שוב, שנוסף לזה שבמקום ספק ברכה חזי לאצטרופי דעות הנ״ל, עוד זאת ועיקר דדמי למי שבירך על נרות ביהכ״נ שאינו חוזר ומברך שהחיינו בביתו אא״כ בא להוציא ב״ב. וי״ל גם שמ״מ יכול לברך ע״ז משום ברכת הרואה, שהעיקר לדינא שמברך ברכת הרואה גם על נרות ביהכ״נ (ראה אצלנו קובץ מבית חיינו חו׳ ז). ואף שטובא יש לחלק, יותר נראה שכל שרואה נרות שהודלקו לשם חנוכה מברך, וכן שכל שבירך שהחיינו על נרות שהודלקו לפרסו״נ אף שאינם נרות חיוב אינו מברך שוב.

ועוד, שי״א שמברך ברכת הרואה גם כשמדליקין עליו בביתו, אלא שלא קייל״ן הכי משום סב״ל. וא״כ לו יהא שאינו יכול לברך על נרותיו – מברך משום ראיית נרות חבירו. וראה ח״י חנוכה א, יח. תפלה לדוד עמאר משפט ברכות של חנוכה פד, ב.

ותו, שבאופן שלא יראה נרות כלל, חייב להדליק ולברך איפוא שלא יהי׳, ראה אצלנו בקובץ שם הע׳ 1.

וחזי נמי לאצטרופי הדעה בראשונים שנרות ביהכ״נ הם להוציא מי שאינו בקי וזריז. ונמצא שגם כשאינו בביתו יוצא יד״ח. אלא שנת׳ אצלנו בנספח שם שהעיקר שאי״ז כוונתם.

ועוד איכא למיסבר, מחמת הסברא שמדליק גם בדרך משום שעת הסכנה, ראה אצלנו שם. אלא שכל שיכול להדליק במקומו לא סגי בכך וחייב להדליק במקומו. ועכ״פ סגי בכך בכדי לומר שברכתו שהחיינו אינה לבטלה.

ועוד איכא בגווה, שלא גרע מאכסנאי, שמדליק גם כשאינו בביתו. ואף שנת׳ אצלנו בשו״ת באתרא דרב סי׳ כה׳רנז, שגם אם נאמר שדינו כאכסנאי הרי אכסנאי שכזה אינו יכול להדליק רק להשתתף, אכתי י״ל שנרותיו הן בגדר השתתפות, ומברך שהחיינו על ההשתתפות. וכמו באכסנאי המשתתף שרוצה לברך שהחיינו לעצמו, שלכל היותר ה״ז ברכה שא״צ ולא לבטלה.

וי״ל שכל הנרות שמדליק כולם הם בכלל המצוה. ואף שלא מצינו הידור להדליק יותר ממהדרין מן המהדרין, כיון שגם בזה יש פרסום הנס יכול לברך ברכת הרואה. ואף שיש להנדז בכמה מסברות הנ״ל, וחלקם קשה להעלות על שולחן מלכים, חזי לאצטרופי בתור סניף עכ״פ.

 

 

#25274