שותפות בקניית נכס באיזור קראון הייטס

 

שאלה:

לכבוד הרב ברוין!
שלום וברכה,

קיבלתי הצעה להשתתף ברכישת בניין בשכונת קראון הייטס. זה פרוייקט שבו כמה חרדים משקיעים ורוכשים את הבניין, ואחר כך מוכרים את הדירות ומתחלקים ברווחים. הרווח הצפוי הוא די גדול בסביבות 40% על ההשקעה. העניין הוא שהדירות מיועדות להמכר לאו דווקא ליהודים אלא לכל המרבה במחיר וכנראה שחלק מהדירות ימכרו לגויים ואולי אפילו כולם.

האם יש לי בעיה להשתתף כאחד מתוך המשקיעים בפרוייקט?

בתודה מראש.

 

תשובה:

מופרך בתכלית להשתתף בהצעה כזו, ומבהיל ביותר שיש כאלה שעושים כן.

 

מקורות: 

ראה בארוכה לקוטי שיחות חלק ו ע׳ 350 ואילך (ועוד ריבוי שיחות קודש).

והנה, תימצות מהשיחה ההיא (ע״פ עריכתו של הרב שמואל אליהו שליט״א בגליון קול צופיך תשע״א, עם שינויים קלים):

הרבי יצא מגדרו וכתב תשובה הלכתית מפורטת כנגד אלה מישראל שמוכרים דירות של יהודים בשכונות של יהודים לנכרים. הרבי דיבר בעיקר על שכונת קראון הייטס, ועוד שכונות יהודיות בחוץ לארץ ואסר מכירה כזו בתוקף וחזר על זה כמה וכמה פעמים. הרבי כותב שהאמת היא שתשובה הלכתית כזו צריכה הייתה להאמר על ידי הרבנים בכל אתר ואתר.

אחרי שהתפרסם פסק הזה של הרבי, יצא פסק הלכה של הגאון הגדול רבי משה פיינשטיין זצוק”ל. הוא כותב שם:

“הנה ראיתי את מאמרו בהלכה למעשה של הגאון הצדיק האדמו”ר מליובאוויטש מהרמ”מ שניאורסאהן שליט”א, בדבר עזיבת שכונה יהודית ואלו הגורמים לזה במכירת בתיהם בשביל חשש פחד רחוק, ומטילים בזה אימה ופחד על כל היהודים על לא דבר, ומוכרים גם לשונאי ישראל המזיקים בוודאי.

וכוונתם בקניית הבתים בשכונות ישראל בכדי לגרש את ישראל התושבים מהשכונה לגלות למקומות אחרים, אשר לבד הפסד הממון הרב מאד מאד והטירחא הגדולה והצער הגדול עד שנאמר זה בקרא דהתוכחה דפרשת תבוא “ולא יהיה מנוח לכף רגליך”, הרי במקומות החדשים שבאים לשם מתחברים לאלו שפרשו מדרך התורה כהקאנסערוואטיוון שבנו היכליהם במקומות הרבה ונמשכים אחריהם ופורקים עול תורה ומצוות בעוה”ר, וגם גורמים לריקון בתי-כנסיות ולמכירתם גם לבתי עכו”ם ח”ו, וגם מתמעטים תשב”ר בהישיבות. שלכן פשוט וברור שהוא דבר איסור.

ויפה כתב הגה”צ האדמו”ר מליובאוויטש בכל דבריו ואין מה להוסיף ומה לגרוע ואני מסכים אתו, וברוב דבריו אלמלי כתב הוא הייתי כותב אני, אבל כיוון שכבר כתב דבריו הנכונים אין צורך לחזור אותם אלא להודיע גם בשמי שכן הוא ושצריך לפרסם זה. והנני הגומר בברכת שלום לנו ולכל ישראל במדינתנו ובארץ ישראל ובכל העולם, ולזכות לגאולה האמיתית בקרוב”.

הרבי כותב בתחילת תשובותו דבר מאוד חמור: “בזמן האחרון נתפשטה בין אחינו בני-ישראל שיחיו, כמו “מגיפה” רחמנא ליצלן, תופעת ההגירה משכונות יהודיות. וכתוצאה מכך – מכירת בתים בשכונות אלו לאינם יהודים. ויתירה מזה – גם בתי-כנסיות ובתי-מדרשות וכו’; מערערים על-ידי זה או מחריבים כליל פרנסתם של כמה וכמה מבני- ישראל וכו’. ואף שבאמת תיקון הדבר היה צריך להיעשות על-ידי עסקני ציבור ועל-ידי רבנים מורי הוראה – ואין זה מעניני להורות פסקי-דינים בדברים כאלו – אולם, היות שנתפשטו שמועות שונות ומשונות שעתה גם דעתי כאילו מסכמת חס ושלום לעובדות הנזכרות לעיל, לכן אף שאין דרכי להכחיש את כל השמועות שאין להן יסוד כו’, כי אין לדבר סוף, אבל מכיון שענין הנידון נוגע הוא לרבבות מישראל, מוכרחני להביע את דעתי בזה גלויה וברורה, ובהעיר גם כן, על-כל פנים בקצת מקומות, להלכות הפסוקות בשולחן-ערוך בנידון זה”.יו

הרבי מביא את דברי השו”ע (חושן משפט סימן קעה מ) שכותב שם כי מי שמוכר בית לנכרי או משכיר לו – משמתין אותו עד שיקבל עליו כל רעה שתבוא מהנכרי ליהודי. ואם קרה לשכן היהודי נזק מהגוי – אותו יהודי שמכר או השכיר לגוי – צריך לשלם את הנזק. ויש אומרים שגם בנו אחריו צריך לשלם את כל הנזקים שהגוי שקנה עשה ליהודים השכנים לו.

ממשיך הרבי להביא את ההלכה שאמורה שם בשולחן ערוך, שיש לפעמים נכרים שרוצים בכל כוחם לקנות בית בשכונת היהודים כדי “להשחית נחלתו” של היהודי. הם קונים בית אחד בכסף מלא. לפעמים בכסף כפול ממה שערכו בשוק, יש מקרים שבהם היהודים השיבו מלחמה שערה והגוי נס על נפשו. אבל יש מקרים שבהם כל השכנים מיד מכרו את דירותיהם גם במחירי הפסד. הם חששו שכל היהודים יברחו והגויים יבואו בהמוניהם. מחירי הדירות ירדו פלאים. והגוי הזה הראשון היה מוכן לשלם כל מחיר שבעולם על מנת לקנות דירה ראשונה בתוך היהודים. זה נקרא “להשחית נחלתו” של היהודי.

על זה אומר השולחן ערוך במכירה בחו”ל. “ואי חזינן שהנכרי מכווין לקנות במצר ישראל כדי להשחית נחלתו – הכל לפי ראות הדיין”. שאם רואה שזה כוונתם צריך להלחם בזה בתוקף גדול. והסמ”ע אומר שאפילו אם לא מכוון להשחית נחלתו אבל הוא בא לקנות במחיר גבוה יותר מהשוק וניכר שיש לו עניין מיוחד – אסור למכור לו.

ברמב”ם (הלכות שכנים פרק ו יא) כתב: אחד מבני מבוי שאינו מפולש שביקש להעשות רופא, אומן או גרדי או מלמד תינוקות של נכרים – בני מבוי מעכבין עליו מפני שמרבה עליהם הנכנסין והיוצאין. וכן מי שיש לו בית בחצר השותפין לא ישכירנו לא לרופא ולא לאומן ולא לגרדי ולא לסופר יהודי שכותב השטרות ולא למלמדי תינוקות של נכרים”.

מכאן מביא הרבי, שכל פעם שהמוכר או המשכיר גורם נזק לשכניו – הוא עושה איסור ומותר לבני השכונה לעכב אותו מביצוע העבירה הזאת של בין אדם לחברו. ואומר הרבי מה יותר מזיק ליהודי משכן גוי שעלול להביא גם צרות רוחניות וגם צרות גשמיות. לפעמים מדובר בסכנת נפשות של ממש. במכות ובאלימות.

בסיום דבריו הארוכים כותב הרבי, שאם יימצא מישהו שירצה לנהוג להפך ממסקנתו ההלכתית, יואיל-נא – לפני עשיית צעד זה לצייר במחשבתו שהנה הוא ובניו ובנותיו “הגיעו למקום חברו” – היינו שנמצאים במצבם של רבבות בני-ישראל שליט”א הדרים בשכונות אלו – ונודע לו אשר שכנו רוצה למכור ביתו לאינו יהודי וכו’ ויחשוב חשבונו – צדק ולא מרומה – האם מכירה זו כו’ אהובה היא בעיניו או שנואה. ולאחרי גמר החשבון – יעשה על-פי הוראת תורתנו תורת אמת ותורת חיים: “מה דעלך סני – לחברך לא תעביד”.

ובמיוחד – שאין זו הוראה סתם כי-אם – כלל גדול הוא בתורה, ולא עוד אלא שזו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא (שבת לא,א) ונאמר “ועשית הישר והטוב” (ראה פירוש רש”י שם דברים ו,יח) “בעיני ה’ למען ייטב לך גו’ להדוף את כל אויביך מפניך כאשר דבר ה'”.

הרבי מסביר שם כי המכירה של הראשון או של השני או של השלישי גורמת “מגיפה” של מכירות. ובסופו של דבר, אם היהודים לא מתעשתים, הנכרים משתלטים על השכונה של היהודים, והיהודים בורחים משם ומוכרים לגויים כמו שראינו בעינינו בחו”ל בהרבה מקומות, וגם בארץ ישראל. ודבר זה גורם כי בתי כנסת נסגרים מחוסר מתפללים והופכים להיות כנסיות או מסגדים חלילה. בתי מדרשות וישיבות שהושקע בבנייתם כסף רב – הופכים להיות בתי מדרש של גויים. אנשים עניים שאינם יכולים למכור את דירתם ולקנות אחרת כי מחיר הדירה שלהם ירד פלאים – נשארים בשכונה הזו ואין להם מנין ולא שעורי תורה. והם מתקלקלים בשכונות הגויים כמו שתורה אומר “כי יסיר את בנך מאחרי”.

הרבי כותב כי פשוט וברור כי אלה שמכרו אשמים בכל ההתדרדרות הרוחנית הזאת של הנשארים המסכנים. והדבר הזה פוגע בהם רוחנית במקום “הטוב” שהם נמצאים וברחו אליו. וצריכים הם לתקן את מעשיהם וללכת לקנות חזרה את הדירה שהם מכרו לנכרי – על מנת להציל את האחרים הנשארים.

הרבי מביא הלכה חשובה על גודל האחריות הציבורית שהיא הרבה יותר גדולה מאחריות אישית. בשו”ע (חו”מ קנה כב) שם מובאת ההלכה על מפעל שגורם לתושבי העיר נזק סביבתי, בורסקי או עשן או רעש או היזק אחר. מסלקים את המפעל למרות שהוא בעל הזכות הקנינית, וכגון שהוא בנה את המפעל שלו לפני שנבנתה פה העיר. רק אחר כך ישלמו לו את הנזק הפרטי שלו.

הרבי מביא עוד הלכה מפורסמת. בשו”ע (אורח חיים סימן שכט ו) “נכרים שצרו על עיירות ישראל. אם באו על עסקי ממון – אין מחללין עליהם את השבת. באו על עסקי נפשות ואפילו סתם – יוצאים עליהם בכלי זיין ומחללין עליהם את השבת. ובעיר הסמוכה לספר אפילו לא באו אלא על עסקי תבן וקש – מחללין עליהם את השבת: הגה ואפילו לא באו עדיין אלא רוצים לבא”. וממשיך השולחן ערוך ואומר “יש מי שאומר שבזמן הזה אפילו באו על עסקי ממון – מחללין, שאם לא יניחנו ישראל לשלול ולבוז ממונו יהרגנו והוי עסקי נפשות”.

הרבי אומר על זה שהלכה זאת נאמרה לגבי שבת. אבל ברור לחלוטין שביום חול בודאי יוצאים עליהם בכלי נשק אפילו אם הם באים רק על עסקי ממונות. שבסופו של דבר כל עסקי ממונות הופכים לעסקי נפשות. ולכן לוקחים סיכון של מלחמה ובמלחמה כמו במלחמה אנשים נפצעים ואולי אפילו נהרגים חלילה. אבל בגלל צורך ציבורי כזה גדול אנחנו מחללים שבת ולוקחים סיכון נפשות. מכאן אומר הרבי שצריך ללמוד לגבי קניית הדירות על ידי נכרים בתוך שכונות של יהודים בארצות הברית, שצריך להתייחס לזה כמו אל היזק ציבורי כי באמת זה לא רק היזק לשכן הפלוני אלא לקהילה כולה.

הרבי מרחיב את היריעה ואומר שלמעשה המוכרים, במעשה הקטן שלהם, גורמים נזק לכלל ישראל. שהגויים ששמעו כי בשכונה אחת הצליחו הנכרים לדחוק את רגלי היהודים. הם מעתיקים מאחיהם את הדרך גם למקומות אחרים וגם לשכונה אחרת וגם למדינה אחרת. ונוקטים באותה שיטה של קנית דירה ועוד דירה וכו’. לכן אומר הרבי שדבר זה הוא “נוגע לאלפים ולרבבות מעם ישראל”.

ובאמת אומר הרבי שלדעתו אדם זה צריך ללכת לקנות את דירתו מחדש מהגוי בכמה שיעלה. ואחריו יבואו אחרים ויחזירו את השכונה לידי היהודים. כמו שאנו רואים בעינינו שיהודים שבאים בתוך שכונות של נכרים בתחילה הם גרים בין הנכרים, אבל אחרי זמן שהנכרים רואים שהיהודים נחושים לקנות בית ועוד בית הם מוכרים ליהודים ובורחים מהשכונה. כך אומר הרבי שזה התיקון של מי שמכר את דירתו לנכרי, אם הוא רוצה שיהיה לו חלק בעולם הבא.

 

 

 

#2515