מה עדיף למי שיש לו חציצה – טבילה במקווה או תשעה קבין?

 

שאלה:

יש לבן שלי פצע באוזן והרופא אמר שצריכים להזהר ממגע של מים, וחייבים לשים אטמי אזניים אפילו במקלחת.

שאלתו היא האם במצב כזה עדיף לטבול רגיל עם אטמי אזניים או עדיף להיטהר בתשעה קבין?

 

מענה:

מקוה עדיף. ואם אפשר עדיף שיעשה גם מקוה וגם מקלחת.

 

מקורות:

אף שבפשטות שוים הם, הרי יש דעה שאומרת שאין חציצה פוסלת בתשעה קבים ורק בטבילה פוסלת (ראה אלף המגן על מט״א תרו, יז בהגה למטה בשוה״ג. וחולק על אלף למטה שם ג. וראה גם פמ״ג או״ח פח במ״ז א להטפיח רגליו קודם, והוא דלא כשו״ת מאמ״ר א וב׳ הובא בשע״ת פח, א). ולאידך, יש אומרים שבטבילת עזרא בכלל אין פסול חציצה – ראה שע״ת שם. א״א מבוטשאטש מהדו״ק ומהדו״ת שם. ושוב י״א לחלק בין טבילת עזרא לתוספת טהרה (כן מצינו בכ״מ לגבי הכשר שאובין. אבל לגבי חציצה י״ל דקיל מינה. אבל ראה זכר דוד מודינה א, מח. פלא יועץ ערך גילוח. כה״ח קסא, יג. וכן מוכח באג״ק יח ע׳ תקס. ואיכא למיסבר, דאם הוא לתוספת טהרה כעין דאורייתא תקון, משא״כ בטבי״ע שהוא בכדי שלא יהיו מצויים כתרנגולים ולא משום טהרה נגעו בה. והמנהג פשוט שלא להחמיר בחציצה בשניהם). וכן לאידך י״א שאין תשעה קבין מועילה לתוספת טהרה בכלל רק לטבילת עזרא – ראה אמרי פינחס שער הקדושה לה. שו״ת לבו״מ או״ח מהדו״ק א. מנח״י ט, מ. חלקת יעקב ג, ס, ב. דברי תורה מונקאטש ט, פג.וכבר העירו בכ״ז מתשב״ץ קטן קכב דיני עיו״כ. מנהגים דבי מהר״ם סדר מילה (ובשניהם גם לגבי הושע״ר). תשובות פסקים ומנהגים מהר״ם א,תקלח (בשו״ת מהר״ם מרונטבורג מהדו״ח – ג, תקב). מגיד מישרים נצבים. של״ה יומא נר מצוה יא (ובשו״ת מנח״י שם ה״ר משל״ה איפכא. ואכ״מ). יוסף אומץ תתרנב. לקט יושר ע׳ 148. מעבר יבק מאמר אמרי נועם יח. ח״י ערב שבת ג ד״ה ואשרי. פמ״ג תרו בא״א ט. וראה שו״ת תפארת נפתלי טו. ושקו״ט בפי׳ דברי אדה״ז תרו, יא. וראה בארוכה קובץ מגדל דוד חו׳ ה חו׳ ו וחו׳ ז. תשורה ברגר-דרוק תמוז תש״פ. והביא שם מאג״ק יא ע׳ תיב.

ולכן אולי כדאי שניהם, אף שלפענ״ד עדיף יותר מקוה.

 

 

#24958