Davening on Ma’ariv on Nittel Nacht

 

Question:

Regarding Nittel Nacht, if someone won’t be Davening Maariv in Shul that night, is it preferable to Daven Maariv at home at Tzeis Hakochavim, or as one is anyway not Davening with a Minyan, Daven just after Chatzos? Is Davening not included in the addition to Chayos on this night?

 

Answer:

Davening is NOT included. One should not delay Davening unnecessarily.

Krias Shema of Maariv MUST be recited before Chatzos. Lchatchillah, one should not push off Davening Shemoneh Esrei till after Chatzos.

 

Sources:

ק״ש של ערבית – טושו״ע או״ח רלה, ג.

תפלת ערבית – הבתים בית תפילה ג, ו. פסקי תלמיד  הרשב”א  דיני ברכות אות ג (נדפס בשיטת הקדמונים). וכ״ה ברע״מ – זח״ג רמג, א: דתפלת ערבית זמנה כל הלילה, אלא דחכמים עבדו גדר עד חצות. וראה לבוש קח, ג.  א”ר שם ד. א״ז שם ד. דה״ח מז, ה. ערוה״ש רלה, יב. וראה משנ״ב קח, טו. רלה, כד. הליכות שלמה תפלה ח בדבר הלכה ב. ושו״מ כן באג״ק אדמו״ר מוהריי״צ ג ע׳ רנ. [וילה״ע שגם בל׳ הרמב״ם תפלה ג, ו ״ויש לו להתפלל אותה כל הלילה״ – יל״פ שאי״ז לכתחילה. ויגיד עליו רעו בהל׳ ד שלפניו שכתב ״ויש לו להתפלל אותה עד שתשקע החמה״, אף שכתב לפנ״ז שזמנה רק עד פלה״מ. וי״מ דהיינו בדיעבד. ואכ״מ]. ולהעיר מכעי״ז בהגהת אדמו״ר הצ״צ לסידור אדה״ז סדר ספה״ע שאין לספור ספה״ע אחר חצות. וקאי בליל פסח שחצות הלילה הוא לפני עלוה״ש במדינות הצפוניות, עיי״ש. [וגם להאומרים שמתפלל לכתחילה כל הלילה (ראה מלבושי יו״ט קח, ה. פמ״ג שם במ״ז ג. פנ״י ברכות ח, ב תוד״ה לעולם. צל״ח ברכות כו,  ב ד״ה  שהרי. שנות אליהו ריש ברכות. נה״ש פט, ב בסופו. קצוה״ש כז, ד ובבדה״ש יג. ועוד) – למעשה אין לעשות כן לכתחילה, ולא רק משום זריזין מקדימין (ראה עד״ז שו״ע או״ח רלה, ג ובמשנ״ב כו), לפי שצריך לסמוך גאולה לתפלה, וק״ש וברכותי׳ צ״ל לפני חצות].

ובשו״ת אול״צ ב, טו, ט,  שעדיף להתפלל ביחיד לפני חצות מלהתפלל בציבור אחרי חצות.

 

 

#2258