« go back

Is one allowed to read Chassidishe story books on Nittel?

Yes.

 

Sources:

כן המנהג בחצרות חסידים. וכן נהג הר״י ע״ה וויינבערג בשידור ברדיו, ומפי השמועה – ע״פ הוראה. (וראה יומן להרב חדקוב טבת תשל״ב. כפ״ח גל׳ 646). וראה גם תולדות ערוגת הבושם. שר התורה ע׳ 386. ועוד. אבל ראה  מרא דשמעתתא עטרת יהושע אות שלח. (וכן הקפידו  בנדבורנא. ובויזניץ היו בזה שינויים. אבל ברוב ככל חצרות החסידים לא הקפידו בזה. ואדרבה).

ולהעיר מסה״ש תש״נ א ע׳ 193, שהידיעה ע״ד הנהגת כ״ק אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע בניטל – היא הוראה איך לנצל  הזמן בניטל לצייר דמות פני קדשו, וכן [להתבונן] ע״ד הנהגתו, עיי״ש.

וכללא כיילו לן (ראה אג״ק יד ע׳ שנב), שכיון שענין ביטול תורה חידוש הוא – אין לך בו אלא חידושו.

ופשוט לכל בר בי רב דחד יומא, שהמובא בכ״מ (שבחי הבעש״ט. ומשמו – בפלא יועץ ערך דיבור. ועוד. וראה שיחת כ״ד טבת תשי״ב) שהעוסק בסיפורי צדיקים כעוסק במעשה מרכבה, ועד״ז בכ״מ במעלת סיפורי צדיקים (וראה הנסמן בקובץ הבעש”ט יב ע׳ קסו)  – שאין הכוונה כאילו נאמר שי״ב גדר מצות ת״ת. ודבר שפתים אך למחסור. ולחנם נתחבטו בד״ז, בקובץ העו״ב גל׳ תתצא ואילך. תולדות ר׳ משה בסופו. ועוד.

וראה שו״ת ויברך דוד א, טו – לענין סיפורי צדיקים בביהכ״ס. ולהעיר משמועות וספורים (מהדורת תש״נ) א ע׳ 241.


Add Comment

Your Email address will not be published