Brachos for Barley Soup

 

Question:

1. If one eats a barley soup and the ikar is the barley, and the Barley was not נתמעך, and he is not eating it in a meal, and can not find a different food to make a Mezonos or Hoadama, should he make a Bracha Mezonos like what seems to be the main opinion in the Siddur, or Shehakol or Hoadama to be choshesh for the second opinion that the Alter Rebbe brings down?

2. And what should he do for the Bracha Achrona, should he make Al Hamichya like the main opinion or Boreh Nefashos, or nothing being that it might be a Bracha Levatala?

3. One last point, if the barley is broken down but not sticking to each other, is that Mezonos according to everyone, or will there be the same Safek as before?

 

Answer:

1. Bracha Rishona: Mezonos.

See here:

Which Bracha does one make on a meat barley soup?

2. Bracha Achronah: Al hamichya.

3. Mezonos.

 

Sources:

א. – מזונות:

וראה שו״ת אג״מ ד, מה, שמחמת ספק מברך בפה״א שכך ברכתם מעיקרא לפני הבישול, שמכיון שהוא ספק אין להוציאו מברכת בפה״א שהי׳ תחילה. ויסודו בט״ז סר״ח סק״ח. וראה נהר שלום שם בדעת הט״ז ומשה״ק. וראה גם בהגהות לסברה״נ. והרי להלכה קייל״ן שבברכת בפה״א יוצא גם על מיני מזונות, אלא שיש חולקים, והוא רק מחמת סב״ל. וראה פמ״ג שם במ״ז סק״ח בבי׳ ד׳ הט״ז הנ״ל דלשיטתי׳, רד, יא, דס״ל שבדיעבד יצא בבפה״א על מזונות. (ושם שהמג״א שם ט חולק. ולשיטתו רד, כב. והרי בסדר ברה״נ נקט אדה״ז באורז ודוחן לברך שהכל, ודלא כנ״ל). אבל בנדו״ז הוא רק לחומרא, כדלקמן מקצוה״ש.

וכש״כ להסברא שהצורך במיעוך הוא רק כשהוא בקליפתו, וכהמשמעות בלוח א, ז. וכן בסיפא בסדר ברה״נ א, ח. (והשינוי מבלוח, שבלוח כ״כ בפשיטות, וכאן רק בדעת י״א, ומשמע קצת דלדעה קמייתא שהיא העיקר כדלקמן, לא סגי במיעוך כשהוא בקליפתו). ולהעיר מלשונו ז, טז.

ב. – על המחיה:

כ״נ בקצוה״ש מח בבדה״ש לב. וכמשמעות ל׳ אדה״ז סדר ברה״נ שם בסיפא: אבל אם הוא שלם שלא הוסרה קליפתו ולא נתמעך. (אבל י״ל שכתב רק הברור, שבלא נתמעך ולא הוסרה קליפתו ודאי אין ברכתו במ״מ). ולהעיר שבלא״ה הרבה מגריסי פנינה בימינו מלוטשים וי״א שדינם כחילקום לשתים. ובשו״ת אג״מ שבספק אם ירד חלק מהגרעין מברך במ״מ ועל המחי׳.

ג. פשוט. וראה גם משנ״ב רח, ג. ועוד.

 

 

#22215