« go back

Which Sefer Torah Should We Use?

 

Question:

We have an Aron Kodesh which is narrow and therefore the two Sifrei Torah in the Aron are one in front of the other (rather than side by side), so in order to take out the Sefer Torah in the back, you need to take out the Sefer Torah in the front first.

In a situation where the front Sefer Torah in rolled to the wrong place (e.g. to Rosh Chodesh Kria), and the back one is rolled to the correct place, is it better to use the Sefer in the front (even though it will have to be rolled to the right place) in order not to be מעביר over that Sefer Torah, or is it fine to take out the front Sefer Torah on order to take the back one out, and then put the front one back in the Aron?

 

Answer:

You may take the one from the back. Obviously, one should ensure in advance that such situations be avoided.

 

Sources:

לכמה פוסקים ליכא למיחש משום אמעהמ״צ בכה״ג, דליכא משום העברה כשאין המצוה מזומנת לפניו. וכש״כ בנוגע להכשר מצוה והכנתה. וכן העלו בנדו״ד בשו״ת יבשר טוב ראטנר, ווילנא תרכ״ח כג. שו״ת משה האי״ש טז. (ומכתב השואל שם טו – נדפס בשו״ת דברי מנחם כשר א חלק התשובות לז).

וגם למ״ד להחמיר בכגון דא – ראה הגהות בפסקי מהר״ז בינגא הלכות העומר הגה ג, ע׳ רמג – התם מיירי להוציא הרחוק יותר מחמת הידור. ולא כבכגון דא שיש גם משום טירחא דציבורא.

ושאני כשכבר לקח ע״מ לקרוא, שמחמירים בזה אף במקום טירחא דציבורא, ראה כאן:

טעות בהוצאת ספר תורה

שנמצאת כבר בידו מוכנת לקריאה. ועוד, דהתם שאני שיש משום פגמו של ראשון, משא״כ בנדו״ז שלקחה רק ע״מ להגיע לשני. ואכן משמע בכ״מ שעיקר הטעם שהחמירו בנדון הנ״ל הוא משום פגם ולא משום אמעהמ״צ. ועוד איכא בגווה, שמצינו בכ”מ שכשאינו רוצה להשתמש ליכא משום אמעהמ״צ, כמו שא״צ להקדים טלית לתפלין כשאין בדעתו ללובשו כעת – ראה מג״א כה, ד. אדה״ז שם ו. ובברכ״י שם ג לענין טלית של חול. והה״נ כשפגע בס״ת ואין דעתו להשתמש בו. משא״כ כשלקחו בטעות שהי׳ דעתו על כך.

וראה בא״א מבוטשאטש קמד שהיקל כשנזכר קודם שהוציאו לגמרי מהארון. (ושם נחית לדון רק בדין פגמו של ראשון). וכש״כ בנדו״ד. וראה בארוכה שערים מצויינים בהלכה לאאמו״ר זבחים נא, א – ע׳ תטז ואילך.

אבל לכתחילה יש לסדר הס״ת באופן הראוי, ראה מט״א תריט, מח. וכעי״ז ברמ״א תעג, ד ואדה״ז שם כו. והתם מיירי במשתמש בשתיהם. אבל הה״נ בנדוננו.

 

 

#21029


Add Comment

Your Email address will not be published