« go back

Do the Chassan & Kallah need to wash in order to say Sheva Brachos?

 

Lchatchillah – yes.

Some say that even bedieved, after the fact, one cannot make Sheva Braachos, if they didn’t wash. In other meals other than the wedding night one should be stringent and not recite Sheva Brachos.

 

Sources:

ראה שו״ת האלף לך שלמה או״ח צג. הלל אומר פוסק סג. זבחי צדק החדשות צה. שלחן העזר יב, ה בשמלה לצבי ה. קובץ מבית לוי ט דיני שבע ברכות. אבל בהמנהיג קיב כתב להקל גם כשמיב ואינו אוכל. אבל ראה שו״ת צי״א יג, צט, ד, דהתם הוא לענין שהשמחה במעונו ולא לענין שבע ברכות. ושמא יש לחלק. ועוד דמיירי התם מבית החופה דוקא. וראה גם רדב״ז ד, רמט – א׳שכ. ובצי״א כתב דהתם מיירי שהחתן אוכל אבל לא עמהם.

וראה שו״ת יבי״א ג יא, ו. שם ו, ט. צמח יהודה סגל ב, קטז. שבה״ל ח, רפא. ברכת יצחק ז׳ ברכות ע׳ תמט.

ובשו״ת משיב נבונים ד אה״ע נז כתב לחלק בין סעודת נישואין לשאר הימים. וכ״ה בבארו של אברהם דלקמן. ועוד כתב במשיב נבונים שם לחלק כשאוכל סעודה שלימה אבל ללא פת, והוא עיקר מזונו. וכ״ה בשלמי שמחה ע׳ שנו בשם הגרשז״א להקל כשאכל מזונות. ובפניני שבע ברכות ע׳ כ בשם הגריש״א להקל בחולי ציליאק באכלו מאכל אחר. וכ״כ בשערי עזרא בצרי ה. בארו של אברהם שם. ולהעיר שלכמה דעות – וכן עיקר – אפשר סעודת פורים שי״ב שמחה ללא פת.

ויש לצרף שי״א לברך גם ללא אכילת פת כלל, שכל שנאספו לשמחת חו״כ סגי. ובכלה קיל טפי שי״א שא״צ להיות שם כלל ובחד מינייהו סגי, או דחתן עיקר.

וראה שובע שמחות דבליצקי א, יט. ברכת ה׳ לוי ד, ה, ו. תהלת יצחק טופיק ה. בארו של אברהם א, מ – שהקלו.

 

 

#19854