Bimkom Levi: When There is No Levi By Krias Hatorah

 

Q. In a minyan of just kohanim, does the second aliyah go for the same kohen that received rishon (“bimkom levi“) or we can give it to two different kohanim?

A. Must be given to the same Kohen.

 

Sources:

משום פגמו של כהן – כן מוכח בגיטין נט, ב. וכ״כ להדיא בחי׳ רבינו קרשקש שם. וכ״פ בלבוש קלה, ח. א״ר שם יא. שע״א א, טו. משנ״ב קלה, כח. ועוד. וכן המנהג פשוט.

[אבל ראה בעה״ט הל׳ הלל (צה, ד). אלא שבשבה״ל לד בשם בעל הדברות, הי ניהו בעה״ט, וכ״ה בתניא רבתי יא בשמו, וכלבו יא, וכן הובא בב״י או״ח קלה סד״ה ורבינו ירוחם, ועוד, מוכח דקאי בעליית שלישי, ומיירי כשהכהן לא הי׳ בתחילת הקריאה. אבל כדברי בעה״ט כ״ה בחי׳ ריטב״א כתובות כה, באם אומר ״אע״פ שהוא כהן״. ונראה שסבר שבמכריז קודם ליכא פגם. וראה גם רבינו מנוח תפלה יב, יט. אבל בשו״ת הרשב״א א, תקמג מוכח שגם במכריז קודם איכא פגם מהנכנסין שלא היו בשעת ההכרזה].

 

Q. In general, when giving a kohen the second aliyah, do we say “yamod KOHEN bimokm levi” or is ok to just say “yamod bimkom levi“, and do we mention his name again?

A. There are various customs. Either way is fine. The common custom is to say just “bimkom levi”. His name isn’t mentioned.

 

Sources:

בשבה״ל שם בשם בעל הדברות, והובא בב״י שם, וכן בתניא רבתי שם, יעמוד כהן במקום לוי. אבל בלבוש שם: במקום לוי. וכ״ה בשע״א שם ובקצוה״ש כה, ב. ובמט״מ רלח: תקרא במקום לוי. וי״א יעמוד במקום לוי. וראה לקט הקמח החדש קלה, יג.

ושמעתי לבאר, שהמנהג שבדוקא אין אומרים ״יעמוד״, לפי שכבר עומד שם. והרי כבר כתבו הראשונים שא״צ לישב בינתיים, לפי שמאחר שחוזר ומברך ניכר שקריאה שני׳ היא – תוד״ה כי גיטין נט, ב. רא״ש מגילה ג, י. והובא בטור או״ח קמג. ועוד. ובס׳ הפרנס רז: יעמוד במקומו ויחזור ויברך. ולפ״ז, אולי הנוסח ״יעמוד״ הוא רק להדעות שצריך הכהן לישב ולחזור במקומו ושוב יעמוד, ראה מרדכי גיטין ה, תד. אלא שמצינו שנהגו לומר כן בכ״מ גם האידנא שאין הכהן יושב במקומו, ראה לקט הקמח שם.  כן להעיר מהכס״מ תפלה יב, יז בדעת הרמב״ם שם שצריך לישב בין העליות – כשאין מי שיקרא אלא אחד ועולה ז״פ. ולפ״ז הה״נ כשכהן עולה במקום לוי – גם כשחוזר ומברך. אבל במער״ק שם שגם לרמב״ם בכהן במקום לוי א״צ לישב. ובכל אופן, בשו״ע לא הובא כן כלל. וראה שו״ת הצ״צ או״ח לה, ו. בנין שלמה כ ד״ה וראיתי להכס״מ. ועוד.

ובגוף הענין שנהגו להכריז עוד פעם – ראה שו״ת זקן אהרן וואלקין א, ח. אבל ראה בארוכה בשו״ת מהר״י לבית הלוי ד, ל. מאמ״ר קלה, י .

 

 

#19558