Should one continue doing the various customs done for the sake of the Neshama after the 11 months?

 

Question:

After the 11 months in the shnas aveilus, I stop reciting kaddish, but is it customary to continue doing all the customs for the neshama of the niftar, like aliya l’Torah, zimun, kriyas hatorah and the like?

If so, when do I stop? At 12 months or at the yahrtzeit (being that this year is shana meuberes and yahrtzeit is after the 12 months)?

 

Answer:

Aliya l’Torah and kriah apply only for eleven months. Generally, it’s not our custom to be particular about zimmun during shnas aveilus (unless in cases where kaddish can’t be said).

Mishnayos should be studied in the twelfth month too. One may continue after 12 months too, but the general custom is  to continue only throughout the twelfth month.

 

Sources:

עלי׳ לתורה – כ״מ באג״ק ג ע׳ ח. ולהדיא שם בנוגע למפטיר. וכ״מ בעזר מקודש אה״ע סב: עולה למפטיר בתוך שנה קדיש. ודלא כסידור יעב״ץ וכ״כ כשו״ת בית היוצר או״ח סה (ולדידהו אפשר גם לעבור לפני התיבה, וכדעת הסוברים לחלק בין קדיש לתפלה). ולכאו׳ כ״ה גם בנוגע להשתדל להיות בעל קורא. וכן בכ״ד שבפרהסיא וניכר לרבים, וכקושיית הט״ז יו״ד רמ, יב, אפי׳ בנוגע אמירת הכ״מ. וראה ערוה״ש שם לא, וקדמו בשבט מיהודה יו״ד שעו, ד, וכ״ה בראדון לציון לבעל אוה״ח יו״ד רמ, ח, ליישב שאינו ברבים ממש, או שכיון שהוא גם ביחיד לא חילקו. (וראה לקמן גם בנוגע משניות, שיש שכתבו דוקא ״בביתו״). ולהעיר שבלבו״מ דלקמן כתב שמשניות שאני שהוא להעלותו ממדרגה למדרגה, ומשמע שגם ביחיד יש לחוש שלא לעשות תיקוני נשמה. וי״ל דמיירי בלימוד ברבים.

זימון – שם ע׳ שעב. ולהעיר משו״ת שאילת יעבץ א, רד.

משניות – בסדר הלימוד בסידור תהלת ה׳ הועתק ממעשה אורג: כל י״ב חודש בנוגע לפ״ז דמקואות. וכ״כ שם בנוגע פכ״ד דכלים. וראה באג״ק לא ע׳ רמד: במשך כל שנה ראשונה (ושם, אחר כל תפלה משלשת תפלות היום (לפחות) משנה אחת). וכ״ה להדיא בצוואת בעל סמיכת חכמים, והובא בשו״ת לבו״מ יו״ד תנינא קסד. וראה גם צוואת בעל מנח״א. וראה מהרש״ג א או״ח נב, ז: שבביתו יכול לומר משניות כל היום. ובשו״ת ר׳ עקיבה יוסף יו״ד רצא שיכול ללמוד משניות כיון שהוא בסתר. וראה גם ערוה״ש יו״ד שעו, יג. וכ״כ בשו״ת צי״א בקונט׳ אבן יעקב מט, ב. וראה סוכת שלום להגר״א גוטמאכער ריש כלל ג. שו״ת זקן אהרן וואלקין ב, פד. חקל יצחק סה. וראה קובץ העדות תשמ״ט ע׳ סו.

[ולהעיר שיש שנהגו במשניות וקדיש דרבנן בחודש הי״ב – ראה שו״ת מהרי״ץ לא. דודאי השדה כח. וראה דברי סופרים קמט. משיב דברים ריג.  מי יהודה יו״ד קיא. רב פעלים ג יו״ד לב. ועוד].

 

 

#19395