If I give an organization one of my own Rebbe dollars as a donation, and they auction it off for the sum of $100,000. How much Tzedakah is it considered that I gave?

 

Whatever the normal market value is.

See also here:

May one donate clothing or goods and take the cost out of their Maaser? If yes, would the condition matter? Is the current or demoted cost used or the original cost? 

 

Sources:

ונראה שגם לדעת שו״ת מהרם מינץ קיג ודעמי׳ שבמזיק אתרוג מהודר חייב לשלם רק דמי אתרוג כשר, היינו רק במזיק, או בגנב, אבל ודאי מצ״ע השוויות היא כמחירו בשוק. ועוד שזהו רק בחפץ של מצוה שמיועד למצותו, וכל שיכול לקיים המצוה בזול יכול לפטור עצמו מלשלם המהודר. ובודאי בעתיקות וכדומה נחשב כמחירו בשוק. וגם את״ל שאין גופם ממון (ויש שפי׳ כך בדעת מהרם מינץ. ודבריהם צ״ע) ה״ז נוגע רק לדין מזיק שהחיוב הוא רק מדינא דגרמי, ולא לנדו״ד.

אבל נראה פשוט שגופו ממון, שכן כך נמכר בשוק. ואפי׳ בדבר ששוה רק לניזק ולא לכל העולם, כתבו כמה פוסקים שהמזיק חייב,  וכש״כ בנדו״ד שכך מחירו בשוק. וגם מה שנחלקו בזה אם חייב בתשלומין, שי״א שהוא רק הנאה ולא שוויות – וראה שו״ת הצ״צ חו״מ א – היינו רק בדבר שאין גופו ממון. וגם היינו כשאינו מזיק בידים. ועוד דהתם מיירי בדבר ששוה רק לאיש א׳, משא״כ כששוה להרבה אנשים – פשוט שזהו השוק של החפץ. ויתירה מזו, גם לענין מזיק, נראה שבכיו״ב גם לכל העולם שוה כך, שבודאי יקנוה בכדי שיוכלו למוכרה להרוצה בה. ול״ד למחלוקת הנ״ל בדבר שאינו נמכר כלל. ודו״ק כי קיצרתי.

וראה שו״ת אול״צ א חו״מ יא. בינת המשפט ד, קפט.

 

 

#19352