טעות בהוצאת ספר תורה

 

שאלה:

ב”ה

בר”ח הוציאו הס”ת מהארון קודש שלא היה מגולל לקריאת ר”ח ורצו להחזירו ולהוציא הס”ת השני שהיה מגולל, עצרתי בעדם כי סברתי שמפני כבוד הס”ת לא צריך להחזירו, אף שיצטרכו לגלול בציבור. ומצאתי סמוכין לדבריי בשלחן הקריאה במסגרת השולחן סי’ ט”ז סק”ב (המוסגר בזה), אלא דא עקא שהוא גם מביא י”א דאין כאן פגם אם יחזירוהו.

מה לעשות בפועל במקרה כזה?

יישר כח רב!

 

מענה:

ההכרעה המקובלת היא כדעת הפוסקים שלא להחזיר הס״ת, ושיש לגלול בציבור. וכן המנהג.

 

מקורות:

הן משום חשש העברה על המצות (ותלוי אם במצוה חדא שייך דין אמעהמ״צ, וגם דנו שאינו מוכן לקריאה עד שיפתחנו) והן משום פגמו של ראשון. וראה ב׳ הדעות בברכ״י או״ח סי׳ קמד במח״ב. ולמעשה המנהג כנ״ל – ראה מט״י סוסי׳ רפב. סידור בית עובד ע׳ צט. חי׳ מהר״ז בינגא תלמיד המהרי״ל הל׳ עומר ע׳ רמג. וראה הנסמן בשו״ת יבי״א ח, טו, ד. שערים מצויינים בהלכה דלקמן.

אבל ביום שמוציאים ב׳ ספרים והוציא תחילה ס״ת הב׳, כתבו כמה פוסקים שסוגר ספר הב׳ וקורא תחילה בספר הא׳ – ראה לבוש קמ, ג. פמ״ג סוסי׳ קמ במ״ז. נה״ש קמז, ב. קיצור שו״ע עח, י. משנ״ב תרפד בבה״ל ד״ה ואם טעה. פתחי עולם שם יד. וראה בארוכה שערים מצויינים בהלכה לאאמו״ר זבחים נא, א ד״ה אשר פתח. וש״נ. וראה תשורה כהן גראנער י”ב תמוז תשס”ד ע’ 22 (וראה התקשרות גל׳ תתיב) במענה לשאלת הריל״ג ע״ד הוראת כ״ק אדמו״ר מוהריי״צ נ״ע בזה: לא שמעתי מזה. (ובהמשך הדברים לכאו׳ קאי רק בכללות הענין שכבוד התורה דוחה טירחא דציבורא, ולא בנדון הנ״ל כשיש ב׳ ספרים. ונראה שלא הועתקו הדברים בדיוק. ומה גם שנזכר שם שהובא מזה בשע״א. וליתא שם. ולהעיר משערי רחמים על שע״א ט, כג (וצויין לזה באג״ק טז ע׳ קצ), אבל מיירי שם בענין אחר).

 

 

#19326