What Bracha do you make on oatmeal upon which you poured hot water from an urn through Irui?

 

In theory, it’s a safek mezonos or haadama and therefore only be eaten in a meal. (Eating a mezonos and haadama food won’t help for the bracha acharona when eating more than a kezayis. See here about a similar situation).

However, usually instant oatmeal is precooked or presteamed. Thus, since the oats were (partially) cooked before it would be mezonos when completing the cooking by pouring hot water upon it.

 

Sources:

קייל״ן שבעירוי מכ״ר על לחם שספק אם מבשל יש להסתפק אם מבטל מתורת לחם – ראה מג״א קסח, כה. אדה״ז שם יח ובסדר ברה״נ ב, יד. ואף שבהל׳ שבת קייל״ן שעירוי מבשל כ״ק – היינו לחומרא (ובמק״א 15478 הארכנו במה שהקליפה אסורה בדיעבד – אדה״ז שיח, יט, אף שהוא ספק), דשמא דינו ככ״ש. ועוד, דשמא בבישול כ״ק לא סגי. ומחוורתא כדמעיקרא, כמשמעות הפוסקים. ואדרבה, הקשו להיפך שלכו״ע לא יועיל כיון שאינו מבשל רק כ״ק – ראה מלבושי יו״ט קסח, ג. פמ״ג שם בא״א כה. ויש שתי׳ דקאי למ״ד שמבשל בכולו – ראה א״ר כב. עוד ראיתי למי שכתב ליישב דשאני הכא שהוא עיסה ולא דבר גוש, ראה פמ״ג תסב בא״א ו. או שכיון שלחם בד״כ מלא נקבים מתבשל גם בפנים. וג״ז דוחק. ויותר נראה שלצד זה גם בכ״ק סגי לבטל שם לחם, ובפרט שהעיקר לבטל תואר לחם והתואר תלוי בקליפתו החיצונית. ושו״ר כן במגילת ספר כיצד מברכין י.

ואין לצדד ולומר דלא איכפת לן בשם בישול וכל שראוי לאכילה סגי, שכבר הוכחנו במק״א – במקורות ועיונים להל׳ יומית שם – שצ״ל דרך אכילה חשוב, ובנדו״ד כיון דאית לה עילוא אחרינא כשנתבשלה ממש, שכ״ה דרך המשובח לאוכלו, לא נשתבחה א״י באכילה זו. ועוד זאת, דאדרבה איפכא נראה, דלענין ביטול שם לחם סגי בבישול קליפה לחוד. ועוד שלענין ביטול שם לחם, הרי בעירוי מכ״ר ה״ז רק לרגע קט, ואח״כ הוא בגדר כ״ש, ובודאי אין הלחם מתרכך לגמרי, ועכ״ז סגי בכך לצד הספק שעירוי דינו ככ״ר. משא״כ לענין חשיבות הדגן שצ״ל בישול ממש. שו״ר שבהוספות לאחר זמן להל׳ יומית הנ״ל שנרשמו אצלנו חקרנו בד״ז, ולא העלינו דבר ברור, עיי״ש. וכעת נ״ל ברור כנ״ל.

 וראה גם וזאת הברכה בירורים כז, ד. וראה שם ט בשם הגריש״א.

כשהוכן כבר לפנ״ז – שאני, שהרי כבר נתבשל במקצת. והעירוי רק לסיים הבישול. וכולי האי אין לנו לחוש. ואף שנחלקו טובא בבישול באידים אם דינו כבישול ממש לגבי ברכה – נראה לדינא גם בזה, דכל כי האי אין להפקיעו מברכתו.

 

 

#19178
#24798