Spending Shabbos in the Hospital

 

How to use a toilet which flushes by a sensor?

Where no other bathroom is available, you may use an auto-flush toilet by activating the sensor in an irregular manner, for example walking away on your heels or sides of the feet in an uncomfortable manner. Ideally, you should first place a tissue or paper towel over the sensor, in a manner that it will eventually fall off later by itself, so that the toilet won’t flush immediately when you leave the toilet.

 

How to use water from a faucet which is operated only by sensor?

You should use a bottle of water or another cleanser.

Where this is not possible: After using the bathroom, you may satisfy with rubbing your hands with a cloth or other material, unless you’re planning on davening thereafter, in which case you may ask a non-Jew to fill up a cup of water for you. If however, you want to wash your hands before davening but you did not use the bathroom or touch parts of the body that are usually covered, you should just rub your hands. For washing before bread or upon awakening in the morning, you may also ask a non-Jew to fill up water for you.

 

Can we use the “Shabbos” elevator?

Wherever you can, you should use the staircase.

See here:

Am I allowed to use a Shabbos elevator?

If you need to get around either for a Minyan or other necessities you may use the Shabbos elevator. It’s best to enter in an irregular manner (walking on your heels etc. as above).

See here:

Can I take the Shabbos Elevator in the hospital to join the Minyan?

 

 

Sources:

האריכו בכ״מ בענין שימוש במכשירים חשמליים. ובפרט כשאי״ב גוף חימום או גוף לוהט. ובמקום אמירה לנכרי שפיר יש לסמוך על המקילים. והארכנו במק״א. וכן ע״י שינוי. וראה שו״ת אג״מ או״ח ד, פה, להתיר במקום חולי שאינו ברור שהוא דאורייתא. ודעת אדה״ז שכח, יט להתיר גם מלאכה דאורייתא ע״י שינוי לחולה שאיב״ס. וי״א שכשאא״פ ע״י שינוי וע״י גוי מותר לישראל לעשות איסור דרבנן לצורך חולה – חיי״א שבת סט, יב. מנחת שבת צא, מה. כה״ח שכח, קיא. ועוד. וראה גם אדה״ז שם במוסגר לענין רפואה כיון שאא״פ ע״י גוי.

וכאן אתינן עלה גם מדין שבות במקום כבוד הבריות – ראה שו״ע (ודאדה״ז) או״ח יג, ג (ד). שיא, ב (ב). שיב, א. (א ואילך). וראה שו״ע אדה״ז מהדו״ב ג, יא. ועשיית צרכיו במקום צנוע בכלל כבוד הבריות – ראה שו״ע (ודאדה״ז) או״ח רסי׳ תו. ובזמננו שאין משתינים בפני רבים גם בקטנים – ראה גם מאור השבת יד, קמו. ולהעיר שבל׳ אדה״ז ״יש להחמיר״ משמע שהוא רק בתורת חומרא (ראה בקו״א בכ״מ: או״ח שא, ט. תצז, א. יו״ד קפד, א. אבל ראה קו״א או״ח רמו, ג. כן להעיר מהשקו״ט בי״א וי״א כמאן הלכתא. ואכ״מ, שכנ״ל בזמננו כ״ה לכו״ע). וראה משנ״ב ג, לא. צב, ז. ובפרט ע״י שינוי וגם גרמא.

ואף שיש מקום לפקפק אם חשיב שינוי, כיון שאין השינוי בתוצאה – ראה שו״ת מהר״ח או״ז לא לענין נתינת קדרה על אש כלאחר יד. וראה חי׳ חת״ס יומא לד, ב. שו״ת רב פעלים א או״ח כ. אג״מ אה״ע ד, עג, ד – הסכימו הרבה פוסקים שג״ז בגדר שינוי –  ראה לענין הוצאה ברמב״ן ורשב״א שבת קלד, ב. אדה״ז שא, ב. שם שטז, ז (לענין צידה בשנים). וכ״ה ביונק מהבהמה (וראה מהר״ח או״ז מה שחילק), ובבורר ביד, צידה, ועוד ועוד. וראה הגהות עתים לבינה לס׳ העתים עג. שו״ת אבנ״ז או״ח קב, ב. שם קנט, כב. וראה גם שש״כ לב, סד. שלחן שלמה שכח, כח, ב. אשרי האיש ב, יט, נא. ארחות שבת ל, הע׳ סג. שם הע׳ עג. הערת המהדיר למהר״ח או״ז. וראה אג״ט בפתיחה. ולהעיר מלקו״ש יא ע׳ 248. ובארוכה – מאור השבת יד, קלו. הנסמן באנצי״ת ערך כלאחר יד ע׳ קסה. ואף למחמירים, היינו בבישול שגמר המלאכה כשמתבשלת. אבל כשכל גוף המלאכה בשינוי כביונק מודו. והה״נ בנדו״ד, שכל המלאכה נעשית מיד. ולית לן אשו משום חציו במלאכות שבת (ראה שו״ת מנחת שלמה תנינא כז,ג, ד. ועוד). ובפרט כשאין גוף לוהט.

אבל לא ידביק הנייר בחוזק שלא יפול, מחמת כבוד הבריות וגם חילול השם. וראה שבת יב, א: מפני הכבוד. וראה מה שהאריך בשו״ת התעוררות תשובה ב, קס (במהדו״ח א, קמג), הב״ד בשש״כ יח הע׳ קצח, עיי״ש.

וכ״כ להתיר בנדו״ד בשלחן הלוי או״ח ז, ז, בס׳ וחי בהם (באנגלית) שאכנער ע׳ 248 בשם הגרש״מ.

במידי דמנקי – ראה שו״ע (ודאדה״ז) או״ח ד, כג (ג. ובמשנ״ב שם סא). ז, ב (ב) צב, ה (ה). רלג, ב. תריג, ג (ד. ובמשנ״ב שם ה. וראה ערוה״ש שם ג). וכש״כ בביהכ״ס בימינו שי״א שהוא כביהכ״ס דפרסאי.

ולהעיר שבמתיירא שיעבור זמן תפלה מנקה ידיו במידי דמנקי – שו״ע או״ח צב, ד. ואדה״ז שם ד. וכן במקום ביטול תפלה בציבור – ב״ח או״ח צב. משנ״ב שם כ. וכש״כ במקום חשש חילול שבת גם בשבות.

 

 

#18912