Should we say Av Harachamim after Chatzos as Motsei Shabbos is Yud Kislev?
Question:
In our Yeshiva, the minyan usually davens very slowly. We start at 10 am, but by the time Krias Hatorah is finished, it will almost for sure be after Chatzos now that the clocks have changed. (Usually, we have been finishing Chazaras Hashatz around 11:30 for Shacharis). Since Motzei Shabbos is Yud Kislev, is it appropriate for the minyan to say Av Harachamim or not?
Answer:
Av Harachamim shouldn’t be recited.
Sources:
הנה, בפורים שחל ביום א׳, מצינו שכתב רעק״א בפסקים ותקנות ע׳ סו, שלא לומר בשחרית. והיינו אפי׳ לפני חצות, כיון שאין אומרים צו״צ בו ביום, וכהכלל שהביא הרמ״א דתליא בצו״צ. וראה בארוכה בדעת רעק״א סדר יעקב רפד, ז.
אלא שבזה אין מנהגנו כן, וכמפורש בהיום יום י״ג אדר שני. וכבר ביאר לנו הפמ״ג רפד בא״א ח, דלאו כללא הוא, והכוונה רק כשהוא מצד מעלת היום מצ״ע. וראה גם קונטרס נעם מגדים להפמ״ג י, ב ד״ה והוי יודע. ושם י, ג באריכות יותר. (וילה״ע בדוגמאות שהביא בפמ״ג שבער״ח שחל בשבת ה״ז שבת מברכים. ובפורים שחל ביום א׳ – יש הנוהגים שלא לומר בד׳ פרשיות בכלל. ושבת ערב חנוכה – הוא ג״כ תמיד בש״מ. וגם לענין ט״ו בשבט ובאב ופסח שני אינו נוגע, שאינן חלים ביום א׳). וכן נקט בלקוטי מהרי״ח במקומו. וכנראה העתיק משם. וכבר הקדימם בפסקי חמודי דניאל הל׳ ת״ב טו.
אלא שכ״ז לענין שאומרים בשחרית. אבל אחר חצות נראה פשוט שאין לומר. (ומש״כ בחמו״ד שרק ביום שכל היום יו״ט – לאו דוקא, ואתא לאפוקי ערב יו״ט שחרית. כ״נ פשוט לדידי ולדכוותי). ות״ב שחל בשבת שאני – דבה קעסיק בחמו״ד – שאומרים גם לאחר חצות, ולאידך א״א צו״צ במנחה.
וילה״ע בזה מנמוקי או״ח רפד, ג. ויש לחלק.
והנה, בהתקשרות תקסז כתב מד״ע שאומרים אה״ר ולא הביא מקור לדבריו. ומש״כ שכך נהגו ב-770, כמדומה ברור שלא היתה הנהגה קבועה ומסודרת בענין, וכאו״א עשה כפי הבנתו. ובפרט שבד״כ אין הש״צ מסיים בקול ב-770. ובלא״ה, ידוע שרבותינו נשיאינו לא התערבו במנהגי ביהכ״נ.
[ולהעיר מהשקו״ט בכעי״ז בנוגע לאמירת תחנון, במתפלל שחרית בע״ש ונתאחר בתפלתו עד סמוך לחצות, ובשעת אמירת תחנון הגיע זמן חצות. ואכ״מ].
#17917