Is there a point of putting on Tefillin with someone who has extra long hair?
Question:
Sometimes on mivtzoim I meet a Jew who wants to put on tefillin, but he has a “chup” or a huge ponytail is there any point of putting on tefillin (shel rosh) with him since it’s a chatzitza?
Answer:
Yes.
There is room for leniency even to make a Brocho on the Shel Rosh.
Sources:
ראה מנחת אהרן כלל ח, ח – לה, ב. שו״ת קרן לדוד י. פני ארי׳ ו. ערוה״ש כז, יד. שו״ת עזרת ישראל צא. אר״צ א, ו. אול״צ מד, יט.
וצדדי הקולא ולימוד זכות: שכל לנאותו אינו חוצץ (ומש״כ באר״צ שם דל״ש כן כשאין הנוי בגוף המצוה – מוכח בכ״מ הפכו. ואכ״מ). ועוד ששער במקומו הוא (ראה פמ״ג כז בא״א ד) והיינו רביתייהו – וראה מש״כ מזה בקובץ הערות הת׳ ואנ״ש צמח צדק עמ’ 50 ואילך (ומצו״ב). וחזי לאצטרופי דעת הרשב״א בשו״ת ג, רפב, שאין איסור חציצה נוהג בתפלין.
וכמובן, כ״ז רק ללימוד זכות. ודי בזה.
ולדידן שאין מברכים על תש״ר, ליכא חשש ברכה לבטלה שהזהירו חלק מהנ״ל.
ברכה – שאפשר לסמוך על הדעות שאינה חציצה, דרביתי׳ הוא וכו׳. וכש״כ שא״צ למחות.
ועוד סברא להתיר מדין חינוך שמתלמד מטבע הברכות. ומצינו במאורות פסחים ק, ב בטעם קידוש בביהכ״נ להסדיר הברכות לכל העם שיש שצריכים ללמוד. ועד״ז מצינו בכ״מ בראשונים בטעם הדלקת נ״ח בביהכ״נ. וראה שו״ת אג״מ או״ח ב, נו שההיתר ללמד הברכות לקטן – הה״נ לגדול. אמנם, בשו״ע אדה״ז רטו, ב כתב להדיא שאסור לגדול המתלמד (והיינו שלא בשעת החיוב, וכדמוכח בשו״ע אדה״ז תפד, ד שבשעת החיוב יכול ללמדו כמקרא את הקטן. וראה בשעה״צ תפד, ח שאף שמפורש בשו״ע קסז, יט לאסור לברך לגדולים -ובביהגר״א שם, דלגדולים ל״ש חינוך – היינו במברך עבורם ולא באומר מלה במלה). אמנם, התם ה״ט שכיון שאפשר ללמדו בעת החיוב אסרו ללמדו מדרבנן בזמן הפטור – ראה אג״ק ג ע׳ קלח. משא״כ בנדו״ז שאא״פ בזמן החיוב. ועוד, שלכמה דעות השתא נמי זמן חיובו הוא. ובשעה״צ הנ״ל משמע קצת יתר על כן שבאומר מלה במלה אינה בגדר ברכה כלל.
#17857
#35021