Should the Sheidel be on the Tefillin when making the Bracha on the של יד?

 

Preferably not.

 

See also:

I see a lot of people covering their Tefillin or their uncovered arm when they make the Bracha on Tefillin.

 

Sources:

כן המנהג בכ״מ. ובכמה מאחרונים התנו כן להדיא בהיתר הכיסוי – ראה לדוגמא נמוקי הגרי״ב מכת״י בשו״ע הוצאת מכון ירושלים או״ח לב, מח. ונזכר גם בד׳ כמה אחרונים ששקו״ט בהיתר הכיסוי כמנהג הפשוט. (אבל מש״כ בפסקי תשובות כז הע׳ 199 שכל האחרונים שהתירו הדגישו להיזהר שלא תהא שם בעת הברכה – אינו. ובכמה מהם מוכח דלא איכפת להו מזה). וכן העיד על מנהג אנ״ש באשכבתא דרבי הע׳ כג – ע׳ 38. וכן מסופר מפי השמועה במעשה רב בהנהגת רבינו (וראה עד״ז בשו״ת דברי שלום קרויז ה, יב, יג). ולהעיר מאג״ק יב ע׳ תלג: כל משך זמן התפלה וכו׳ כן אני נוהג.

וכמה טעמים נאמרו בזה:

שנראה כאילו כן המצוה – הגהות עובר אורח או״ח כה. והעמיס כן בד׳ הפת״ש איסרלין כז, יא. ור״ל שצ״ל רק אחרי הנחת תש״ר מה״ט.

מחמת כבוד המצוה וחיבתה – שו״ת מערכי לב צירלסון או״ח א. והחרה החזיק אחריו בשו״ת יבי״א ח, ד.

בכדי שלא יחשב התיק בטל להתפלין ויהא דומה לחיבור – שו״ת אורח משפט או״ח ט.

ואולי יש להוסיף מטעם אחר, שלא להניח קדושה קלה על קדושה חמורה. ואף שבשומר מותר, בשעת מצותו יש להחמיר טפי – להעיר מכעי״ז בלבוש כז, ט. וראה עד״ז בשו״ת נחלת יואל זאב א, א. אמנם, איהו החמיר מטעם הנ״ל גם במשך התפלה. אבל אנו אין לנו אלא דעת המתירים. וי״ל עוד בפשיטות, שבעת ההנחה גופא א״צ כ״כ לשמירה, וההיתר רק בדאא״פ – ראה מג״א כח, ד.

 

 

#17779