Do I need to say “מתנה על מנת להחזיר” if someone is using my Lulav for הלל?

 

There’s no need, in general, to do so only on the first day, and in chutz laaretz, the second day. Nonetheless, the Chabad custom is to do so throughout all of Yom Tov.

Still, this does not apply to Hallel according to most opinions. This is indeed the common custom. If one wishes to be stringent, there’s certainly room to do so.

 

Sources:

“לכם” בשאר הימים – כ״ה בהיום יום ט״ו תשרי. ובדוחק יל״פ שהכוונה גם ביום השני בחו״ל. אבל מפי השמועה במעשה רב בכל הימים. וראה ד״מ סוסי׳ תרנח. אבל ראה משנ״ב שם מב. וראה גם מאמ״ר תרנב, ה, הובא במשנ״ב שם יח. וכ״מ קצת בל׳ הרמ״א תרמט, ג. ולכאו׳ הטעם דניחא לאיניש ליעביד מצוה בממוני׳, ורוצה אדם בקב שלו יותר מט׳ קבין של חבירו. (ועוד מעלה בשלו, ששילם עליו מכספו. אלא שאי״ז מתקיים במתנה עמ״ל). וי״ל גם שבכך ה״ז זכר למקדש להדעות שבמקדש צ״ל לכם כל ז׳. וכן נמסר שהקפידו ע״ז בבריסק ומטעם אחר, שאם אינם קנויים לו אי״ז בגדר ״לפניו״. אבל להעיר מיוסף אומץ האן תתרמז.

“לכם” בנענועים או בהלל – מנחת שלמה סוכה לז, ב. הליכות שלמה להנ״ל יא, יט ובדבר הלכה לג – ע׳ רכט. מקראי קודש פראנק ע׳ עח בהררי קודש. רשימות שיעורים סולוביציק סוכה לז, ב. הררי קדם להנ״ל א, קלג. מוע״ז ב, קיז בהערה. ובכל אופן, אחרי שכבר נענעו בשעת הנטילה אין מקום להחמיר בכך. ובפרט אם הוא מדיני הלל ולא מדיני לולב. וראה קובץ תשובות א, קטז. וסותר המובא בשמו באשרי האיש לב, י.

 

 

#17145