I poured hot water from a Fleshig pot into a Milchig Baby bottle
Question:
I boiled water in a clean Fleishig pot and then poured that water into a Milchig Baby bottle that had a little milk left in it, is the bottle still ok to use?
Answer:
If the pot was not used for actual fleishigs within the past 24 hours, or even if it was, but the bottle contained non dairly milk, such as pareve formula or breast milk and it was not used for hot milchigs (including being washed in the dishwasher with other milchig dishes or washed in the sink with other dirty milchig dishes with hot water) then all is ok.
If this is not the case, then the pot is ok but the bottle should be preferably kashered. One may kasher plastic for this purpose. If this is not possible then one may be lenient to use continue using the bottle.
Sources:
רמ״א יו״ד צה, ג. ש״ך ה.
ובדעת הש״ך נחלקו, אם יש להחמיר שלא במקום הפסד, או שאין להחמיר כלל – ראה מחה״ש שם. פת״ש צד, ג. פמ״ג הנהגת השואל סדר ב, ל. ש״ד ה. שם יז. דרכ״ת סה. חכמ״א מח, יג.
ואמנם, הרמ”א עצמו לא הקיל אפי’ בהפסד מרובה (ראה ש”ך סקי”ז ובשפ”ד שהרמ”א חזר בב’, ע”ש). אבל בכמה פוסקים שדברי הרמ״א חומרא בעלמא.
והנה, הט”ז ביאר טעמו של הרמ”א מדין ניצוק (אלא שיש שכתבו שטעמו של הט”ז הוא רק לחומרא בעלמא). אלא, שבהגהות יא״פ ביאר שהטעם שניצוק אוסר לכתחילה ולא דיעבד. וכיון שאפשר בהגעלה ה״ז לכתחילה (משא״כ בנדו״ד להאומרים שאא״פ להגעיל פלסטיק).
ולמעשה, אף שמשמעות הפמ”ג בש״ד יז, שאין להקל אם לא בהפסד מרובה, הרי בשפ״ד ה כ׳ הפסד, או עת הצורך. וגם שכו״כ חולקים, כמצויין לעיל.
וראה בשו״ת מגידות סט שהתיר במערה גם על בשר בעין. ובמגד יהודה שם ב, הקשה דהוה כנצלו. ואכן כ״כ בהשיב משה לה, הובא בדרכ״ת צה, סח. וביד אלימלך כ, הובא שם בדרכ״ת סג, מפקפק בזה.
והנה, אם נחוש למהרש”ל (שהש”ך מביא) דצלי אינו נ”ט בר נ”ט, א”כ נאסר הטיפות חלב (כדי קליפה), ושוב נאסר הכלי. אבל מקום לצרף כמה סברות להיתרא. ובפרט כשהתחתון צונן. ועיקר הטעם, מדין סי’ צ”א שהקליפה אינו ניכר (ולהעיר מרע”א על ש”ך סק”כ בסי’ צ”ה) וא”כ אין להחמיר. וכ״כ בשו״ת פנ״י יו״ד כד לעניננו. חוו״ד כאן סק״י. וגם תלוי שאם לא הי׳ כלי שנתבשל בו בשר ממש כ״א בתוך מים, מקום להקל (אא״כ משום ניצוק). וראה השיב משה הנ״ל.
ולמעשה כבר העירו שמקום לדייק בדעת אדה״ז תמז, מה דלא ס״ל להחמיר בנצלו כמהרש״ל. ולהעיר משו״ת הצ״צ יו״ד סט.
ואיך שיהי׳, אם נפסק הקילוח – ראה פמ״ג שם מ״ז יג להתיר. וכן משמע מש”ך בסוף סי’ צ”ד דבנפסק לא החמיר הרמ”א בזה. ויש שהקלו גם בספק נפסק הקילוח.
ויש לברר אם הקדירה ב״י. אבל כאן לא יושיענו שהבקבוק אב״י, כפשוט, כיון שהיו טיפות חלב בעין (אם אכן הטיפות אינם של חלב אם. ויש לברר).
ובכל אופן, כשאא״פ בהגעלה, יש להתיר.
#1701