Can a boy who is under Bar Mitzvah make a Kesher for Tefillin?
Question:
More specifically: can a bochur who has only had his hanochos teffilin fix the “yud” of his teffilin shel yad kesher?
Answer:
A קטן is פסול to make the knots of the Tefillin.
A child who will follow the custom of loosening the knot every day before putting on Tefillin may do so starting from his Hanachas Tefillin. In this case, it’s important to note that:
- This Tefillin may not be used by anyone else (such as on Mivtzoim) until the child turns Bar Mitzvah.
- The child should make sure to loosen the knot also on the day of his Bar Mitzvah.
Sources:
בגוף מנהג עשיית קשר מחדש כל יום – ראה כאן:
ראה שו״ע סי׳ לט ס״ב (אדה״ז – ס״ג). פמ״ג א״א סק״ו. ביאור הלכה שם ד״ה ״בכל תיקון עשייתן״. ועד״ז בבה״ל יד, א ד״ה להצריך. הערות הגריש״א גיטין נב, א. שו״ת משנ״ה ג, רכט. שם ה, יב. וי״ח – ראה שו״ת משיב דבר כ. כת״ס או״ח ט. וכ״מ קצת הגהות רעק״א לשו״ע לט, ב.
ובאמת יל״ע בכ״ז גם בגדול כשאינו ברור שהביא ב׳ שערות. אבל ראה בבה״ל לט שם שהיקל בדבר. וצ״ע דמשמע שהיקל גם לכתחילה. אלא שהצריך גדול עוע״ג. וראה שו״ת יבי״א ז או״ח מו. ולכאורה בקשר הנהוג אצלנו עדיף טפי שבלא״ה עיקר הקשר כבר נעשה, שמה״ט יש המיישבים שהוא עדיין בגדר קש״ק אף להנוהגים לפתוח בכל יום – ראה אצלנו 10328. ודמיא להשקו״ט אם מותר להניח תפלין ע״י קטן.
וראה שיחת מוצש״ק בשלח תשכ״ח, כפי שנדפסה בשיחות קודש. ודננו מזה במקורות ועיונים להלכה יומית אות שפט.
וכעת שמעתי בסרט הקלטה, ואכן נזכר שם ע״ד הידוק הקשר בעת ההנחה שהיא ככתיבה. ולא ע״ד שינוי או תיקון הקשר. ונשמט כ״ז בתורת מנחם שם. וסרה הקושיא אצלנו שם.
וראה אצלנו בכיו״ב בנוגע עשיית ציצית ע״י קטן:
Can a child tie Tzitzis for himself? Can he wear them after his Bar Mitzvah?
#16086