Mezuzah Placement on a Split Doorpost

 

Question:

I have a few similar doorways:

  1. By the right doorpost, after like 3.5 feet high (more than 10 tefachim) the doorway widens about 9 inches (less than 3 tefachim) and then continues at that width upward till the lintel, meaning that the doorway splits into two levels – a lower door post 3.5 feet tall, and on top of that a upper door post where the doorway widens.
  2. After 3.5 feet high (more than 10 tefachim) the doorway widens like 12 inches (more than 3 tefachim).
  3. After like 3 feet (more than 10 tefachim) it widens only a bit 3 inches (less than a tefach).
  4. Similar to #1, just that the doorway widens after 2 feet (less than 10 tefachim).

On which door post do I put the mezuzah the top one or on the bottom part that sticks out?

 

[sample pictures of similar situations – not corresponding directly to the questions]

 

Answer:

The halachah is that if the bottom part of the door post is at least 10 tefachim high and sticks out at least a tefach the mezuzah should be placed on the bottom part.

If it is less than 10 tefachim high or it sticks out less than a tefach then both parts together are considered like one long door post and therefore the mezuzah should be placed on the top door post.

So in case #1 and #2 – the mezuzah should be placed on the bottom part. In #3 and #4, it should be placed on the top part like every regular doorway.

The mezuzah should be placed without a brachah.

 

Sources:

מקור דין זה בסידור דרך החיים (לבעל החוות דעת) הלכות מזוזה הובא גם בפת”ש יו”ד סי רפ”ו סק”י ובקשו”ע סי”א סי”ב. ועוד. וראה חובת הדר פ”ח ח”ב ס”ג ובהערות שם.

והנה לשונו של בעל דה”ח שם הוא: ״אותן חנויות שעושין מזוזה אחת עד המשקוף ומזוזה אחת שאין מגיע עד המשקוף רק שכונסין את הכותל לערך אמה או יותר אם מזוזה זה הוא מימין הנכנס וגבוה י’ טפחים קובע בו את המזוזה״ ע”כ.

והנה מה שכתב “שכונסין אמה או יותר”, אין כוונתו לומר שהוא דוקא בכה״ג שהכניסה היא ״אמה או יותר״, ושבפחות מזה קובעים במזוזה העליונה – כי גופא דעובדא קאמר, שכך הנהוג במציאות בחנויות, וכתב כן דרך סיפור בעלמא ולא להשמיענו בזה הלכה. וד״ז פשוט וא״צ לפנים. ובלא״ה, אין טעם וסברא לומר שיותר מאמה נחשבת מזוזה התחתונה כמזוזה בפנ”ע לקבוע בה מזוזה. [וראיתי לח״א שכתב למיסבר סברא שמש״כ “אמה או יותר” רבותא קמ״ל שאפילו  אם כונסין הכותל הרבה מאד כאמה או יותר, וממילא נראה שחלק העליון הוא כחלון בפנ”ע ואינו כחלק מהפתח, אעפ”כ ה״ז כמזוזה לקבוע בה מזוזה כשאין חלק התחתון י’ טפחים].

וראיתי למי שכתב שאם חלק הכותל שנכנס הוא פחות מג’ טפחים גם אם הוא גבוה י’ טפחים יש לקבוע את המזוזה בחלק העליונה מטעם לבוד כי שני המזוזות נחשבות כמזוזה אחת. אבל סתימת כל הפוסקים שלא חילקו בדבר ושתיקתם שבכל גווני קאי. ואין לנו לחדש מעצמנו סברא כזו, ללא ראי’ מוכחת. וראה בחובת הדר שם הערה ז’ בקושיית המק״מ (ראה לקמן), שהקשה שמזוזה כזו הוי נכנס ויוצא ופטורה ממזוזה בכל אופן. וכתב שם ליישב, שלולא דברי הדה”ח היה אפשר לומר שמה שקובע במזוזה התחתונה בחלק הצר, היינו רק כשאין ג״ט בין עליון לתחתון. אבל שוב דחה מל׳ דה״ח דמיירי אפי׳ באמה ויותר. ומה שאינו נחשב נכנס ויוצא משום שניכר שנעשה לשם פתח ע”ש. ועכ״פ ברור שגם אם הכותל נכנס פחות מג’ טפחים יש לקבוע במזוזה התחתונה.

ומ״מ, הסברא נותנת שאם הבליטה פחות מטפח, אז כל המזוזה נחשבת כמזוזה אחת, (וכמו שמותר להעמיק המזוזה טפח, ראה שו”ע שם סי רפ”ט ס”ד). ויש לקבוע במזוזה העליונה.

ובספר מקדש מעט יו”ד שם סי”א כתב שדין זה של הדה”ח לקבוע במזוזה התחתונה הוא רק אם מקום קביעתה לא יהי’ מושפל מהמשקוף יותר משליש גובה של כל הפתח. ועוד כתב שאף אם חלק התחתונה אינו גבוה י”ט עדיין יכול לקבוע שם (בתנאי שזה לא מושפל מהמשקוף כנ”ל לשיטתו).

וע”פ זה יש שכתבו – ראה בחוט שני מזוזה סוף סי רפ”ז, ועוד – שאם החלק התחתון לא מגיע עד לשליש העליון של הפתח שיחבר חתיכת קרש להרים את המזוזה עד לגובה שליש העליון ואז לקבוע בה מזוזה.

אבל מסתימת לשון הדה”ח לא משמע דמיירי רק בגבוה עד לשליש העליון של הפתח, אלא שכ״ה בכל אופן כל עוד הוא יותר מי”ט. ובחובת הדר העיר דדוחק גדול לאוקמי בהכי, שא״כ ה״ז פתח נמוך ביותר, ובדה״ח משמע שכך היו מצוי בחנויות בזמנו. וראה גם בספר לקט הלכות מזוזה (דינר) פרק ב סי”א בשם הגריש”א שאינו חייב להרים המזוזה כדי ליתנה בשליש העליון של כל הפתח.

ובכלל קיי”ל בעירובין (שוע”ר סי’ שס”ב ס”כ וראה משנ”ב שם סקס”ב) גוד אסיק, ולא צריך שהמזוזות יגיעו עד המשקוף.

וגם על טענתו השני של המק”מ שיכול לקבוע במזוזה התחתונה גם אם אינו גובה י”ט – הרבו להשיב עליו שלא משמע כן בדה”ח כלל.

 

 

#15989