Is it Lashon Hara to snitch on a fellow Bochur?

 

Question:

If my menahal wants to know who (for example) was late and asks someone who was there, may he say or not? And what if he knows this will cause the person a knas? and if no what is if he will give me a knas if I don’t tell?

 

Answer:

If it will be helping the individual, in the long run, then yes. Otherwise, no. However, on the menahel’s side, it’s not the correct thing to do, unless the circumstances require.

 

Sources:

מצד המלמד – הנה, בח״ח באמ״ח לא – להתיר לבי״ד לשאול בכיו״ב. ועפ״ז, כתב בקול התורה, ניסן תשס״ג, להתיר גם למוסד. אבל בשו״ת אג״מ יו״ד ב, קג, שמכוער לבקש מהתלמיד לומר גנאי. וראה עוד שם ד, ל.

איברא, שלפעמים הוא לתועלת – ראה שו״ת שבה״ל ט, לד. י, קסב, א. תשוה״נ א, תתלט. וכ״מ בח״ח י, יז הע׳ מג.

ואם מזיק לאחרים ודאי מותר – ראה חפץ חיים דרשו לשה”ר י הע׳ 72. חשוקי חמד סנהדרין יא, א.

ומצד התלמיד – אם הוא לתועלת מותר – שו”ת לחפץ בחיים א, כא. חפץ חיים דרשו לשה”ר י הע׳ 8.

וראה בשם הגרח״ק בס׳ כל משאלותיך ע׳ שצד שא״צ לספר. אבל לא נחית אם מותר.

שאלה חינוכית בפ״ע – אם אכן הוא לתועלת התלמיד המספר.

 

#15333


Comments (2)

  • ש.מ. June 16, 2023 - 2 years ago

    ומה עם ואם לא יגיד ונשא עונו? שייך רק לבית דין ולא להנהלה?

    • AskTheRav June 25, 2023 - 2 years ago

      מותר כשיש תועלת, ופשוט ומפורש שהחיוב להעיד מואם לא יגיד הוא רק כשיש תועלת בעדותו, (כולל התועלת דובערת הרע מקרבך כשיש שנים וכו׳). ונראה דבכלל שב ואל תעשה עדיף כשיש חשש דמוציא שם רע ולה״ר ששקול כנגד ג׳ עבירות וכו’.
      ולהעיר מלקו״ש כג ע׳ 307 הערה 60

Comments are closed.