If a woman removes some hair with a laser, does that area need to be covered?

 

Question:

In the halochos regarding hair covering, a bald married woman needs to cover her head, meaning the head needs to be covered even though the focus is on a married woman’s hair.

What if a woman decides she wants to extend her forehead and lasers off the hair in the front of her head…is that area allowed to be exposed? Do we define the covering that is necessary based on the head or the hair? What is the beginning point?

 

Answer:

Whatever her natural hairline was. However this is only referring to a case where a woman removed hair in a place where it’s normal for most woman to grow hair, and therefore she would still have to cover that part. But if a woman’s hair grows in a place that most women don’t have hair there, such as a widow’s peak hairline, or a further hairline in general, and she then had it removed, it would not need to be covered. The same would apply to a woman that grew payos etc.

 

Sources:

שקו״ט בנוגע נשים קרחות או מגולחות – ראה שו”ת אז נדברו ז, פ. וראה כבודה בת מלך א, ג ובהערות לשם. והיינו הך ממש. והכא נמי בנדו”ד שייכי הני טעמים. ועוד שכיון שמקום זה שאר נשים דרכן לכסות ממילא הוי ערוה. וזהו בנוסף לכך שיכול לבוא מזה מכשול ח״ו.

וכ”ז במקום שרגיל לגדל שם שער, אבל אם יורדות נמוך במצח במקום שרובא דרובא אין מגדלות שער שם – אם נשרו או גילחה אותם פטור מכיסוי, שטעמים הנ״ל אינם שייכים. והיינו, שאינן בכלל שערות הראש, והן בכלל שערות הפנים שאינו צריך כיסוי. ומה שצריך כיסוי כשלא נשרו – הוא רק מדין מקום שדרך לכסותם, ולא מדין כיסוי שערות הראש.

וגדר שערות הראש ומקום הראש מוכרח מהל׳ תפילין – ראה שו״ת פרי השדה א, קמט. והב״ד בשו״ת לבושי מרדכי א, קי. באר משה ג, ז. וראה ארץ צבי א, יב. אות חיים ושלום כז, טו. שפע קודש תפילין ע׳ עא. וראה לעניננו – תשוה״נ א, סב ד״ה ואני, בין הדברים.

ומה שכתבנו שמ”מ חייב בכיסוי מדין מקום שדרך לכסות – ראה כעי״ז לגבי שערות עורף בשו״ת שבה״ל רז, ג (מדין מראית עין). וכ״כ בחוט שני נדה קצה, ט שאם גילחתן אין איסור. וי״ל בסגנון אחר, שחיוב כיסוי במקומות אלו הוא רק מחמת השערות עצמן, ולא מחמת חיוב כיסוי הראש. וראה לבושה של תורה פאלק א, כב.

 

 

#15266