Traveling Motzei Tisha B’Av

 

Question:

Is there a difference (with regards to traveling) between the nine days and motzoei Tisha B’Av until Yud av at Chatzos?

 

Answer:

The common custom is to refrain from traveling during the nine days and that extends until Chatzos Yud Av.

In a case of need, there is room to be lenient especially after the fast.

Certainly, one should not take a pleasure trip before Chatzos of Yud av.

 

Sources:

ראה אצלנו שאלה ד’שנה וש”נ. והעיקר משום דממעטים בשמחה. וראה כה”ח סימן תקנ”א ס”ק , דהיינו עד עשרה באב ועד בכלל.

להקל יותר לאחר התענית – כן נראה שכל מה שמותר מעיקר הדין בתשעת הימים ורק משום חומרא נהגו בה, יש להקל אחר התענית, שבאמת הותר כבר בכל, ורק מנהג כשר וחומרא שלא לאכול בשר ויין, ולא מדינא (ראה ביהגר״א או״ח תקנח, א). ואף שמיעוט בשמחה הוא דינא דגמרא, וחמור יותר מבשר ויין, הרי מעיקר הדין נסיעות אינן בכלל שמחה, ומותר גם בת״ב עצמו. ובאמת, גם ברחיצה ותספורת וכיבוס מותר במוצאי תענית, גם למנהג כשר שלא לאכול בשר ויין, כסתימת המחבר תקנח, א, והרמ״א לא העיר על המחבר. וראה מאמ״ר שם: דמסתימת מרן ומור”ם כאן, וכן ממ”ש לעיל סימן תקנ”א ס”ד, משמע דאף ממנהג כשר לא אסור אלא בבשר ויין אבל לענין רחיצה ותספורת לא החמירו. וכתב שמצא להרבא השיורי – שיירי כנה״ג – שהתיר ג”כ. וגם בלבוש לא הזכיר רק בשר ויין. אלא שלמעשה נהגו גם בשאר עניני אבילות, כמ״ש האחרונים, והוא ע״פ שו״ת מהרשל צב, שחמור יותר מבשר ויין ולכן יש לנהוג בהם איסור גם בעשירי למנהג דידן.ונהגו לכתחילה כוותי׳, ראה ב״ח מג״א וא״ר. וראה משנ״ב בבה״ל שם ד״ה עד חצות. ואחבנ״י הספרדים הקלו בדבר – שו”ת יחוה דעת ה, מא. אול״צ ג, כט, כו. ואף לדידן בשעהד״ח יש להקל – קובץ מבית לוי בין המצרים ע׳ לח, לענין כיבוס כשנוסע למקום רחוק בעשירי, וכן לענין רחיצה במקום צורך. ומכיון שכן, בדבר שהוא משום חומרא לחוד, שפיר יש להקל. ומצינו כיו״ב במקו״ח תקנח שכתב דוקא בנוגע רחיצה בחמין. ומינה שבצונן לא החמירו, כיון שאינה חמורה כבחמין. (אבל ראה מבית לוי ע׳ לט שהקל ברחיצה בצונן רק כשחל ת״ב ביום חמישי, לכבוד שבת). ובהל׳ ומנהגי ביהמ״צ י הע׳ 11 בשם הגריש״א, שלקטנים יש להקל אפי׳ בבשר ויין במוצאי ת״ב.

וראה חוט שני שבת ב ע׳ שכח שלא נהגו להחמיר במשא ומתן רק באבילות ממש. וראה שו״ת דברי יציב לקוטים והשמטות נא, שאין לגבב בזה חומרא על חומרא, ואדרבה למעוטי בחומרא עדיף, עיי״ש לענין קניית כלים חדשים בעשירי. וראה גם שמעתתא דמשה ע׳ תלז בשם בעל אג״מ לענין תפירת בגדים חדשים, שאין להוסיף ולהחמיר יותר מהמובא בפוסקים.

 

 

#15221