Is it better to buy Tefillin, and Mezuzos from a Sofer that only writes after going to the Mikva that day?

 

Question continued:

Is it an inyan in general or only when writing Hashem’s name?

Is a shower good enough, or it doesn’t help since it is not good for tosefes tahara?

Is this a halacha or minhag?

What is the common practice, do most Lubavitcher sofrim make sure to go?

 

Answer:

It is a hiddur mentioned in Rishonim for the sofer to be makpid to go to the mikvah. This is mainly for writing Hashem’s name and/or for tevilas ezra.

It is also an extra hiddur according to kabbalah to always go to the mikvah before writing.

Using a shower for a mikvah, in general, is only for when one has no choice.

The common practice among Chassidic sofrim including Chabad sofrim is to be very makpid to only write after using the mikvah.

 

Sources:

הטבילה לפני האזכרות מוזכר כבר בראשונים – ראה מושב זקנים מבעלי התוס’ פרשת פקודי פ”מ פסוק ל’ בשם [ר”י] החסיד. (אבל באשכול הל’ ס”ת סי’ י”ז מזכיר המנהג ושוללו). ולפי’ הנמק”י {רבינו יהונתן} [הלכות קטנות הל’ ספר תורה ג’ ע”ב ד”ה היה כותב] – מוזכר כבר בירושלמי מגילה פ”א הלכה ט’ [והוא גם במס’ סופרים פ”ה ה”ז] כשלא היה טהור.

ודברי הנמק”י הנ”ל הובאו בב”י יו״ד סי’ רע”ו.

והחיד”א (בתורת השלמים לס’ לדוד אמת סימן חי אות יח) מביא בשם הרמ”ז שנאה לסופר הטבילה תמידית.

וראה עוד אצלנו 8474:

כתיבת סת”ם בזמן הסגר

 

 

#14589