May I use my hand (without any sleeve) as a double covering to make a Bracha?

 

The hand isn’t considered a cover for the head unless using the sleeve with it or someone else’s hand. This is because one cannot cover themselves through themselves. However, when using the hand on top of another covering it’s considered covered.

Nonetheless, those who are particular to recite brachos with two coverings should preferably not  rely on this and should use a proper second covering.

In regards to this minhag in general, see here:

Is it an obligation or a Minhag Chassidim to have a second covering over ones head while making a Bracha or saying Hashem’s name? (like during Shnayim Mikra or Chumash etc.)

 

Sources:

ראה שוע”ר סימן צא סעיף ד. ולהעיר שמשמעות אדה״ז במוסגר שהטעם להקל ביד חבירו הוא כיון שרש״ל מיקל לגמרי. ולא כמשמעות הפוסקים משום שאינו מין במינו, או שאין דרך להשתמש ביד חבירו וכדומה. (ובדא״ח – סה״מ תרמ״ג שבכה״ג אי״ז עצם מסתיר על עצם). וצ״ב קצת. ונפק״מ מזה במהלך תחת אויר הדמים שגם לרש״ל לא מהני – ראה שו״ת מהרש״ל עב. פמ״ג ב במ״ז ה – לא יועיל גם יד חבירו. אמנם, למש״כ אדה״ז בשו״ע במהדו״ב ב, ו שבדין גילוי ראש סגי בהיכרא בעלמא לכאו׳ יועיל. וילע״ע.

והנה, בנדו״ד, מחד גיסא הרי להיכר מועיל כיסוי ביד, כנ״ל משו״ע אדה״ז. וגם מסתבר שהכיסוי השני אי״ז מין במינו וכיסוי גופו  כ״א בגדר כיסוי על הראשון. ברם בקושטא לא נראה לעשות כן, שהרי עיקר הטעם משום כבוד הברכה, וע״ד דין הכון, וכדין עיטוף לתפלה ולברהמ״ז, וכעין עטיפת הדיינים, וממילא ודאי לא מהני בכיסוי שכזה.

וגם למש״כ בחדא״ג מהרש״א שבת קנו, ב, שדקדקה להוסיף לכסות ראשו בגלימא שיהא אצלו כובד ראש ויר״ש טפי – ונאמר שמה״ט מקפידים בברכות דוקא מחמת כוונת הברכה – לא מסתבר שבידו סגי, שהרי מדמה לה התם לסודר דרבנן, עיי״ש. וסודר הוא דרך כבוד, כמבואר בכ״מ, ראה פר״ח או״ח מו, א. אלפסי זוטא ברכות ס, ב. ועוד. ובפס״ד להצ״צ או״ח ב, ב שמכסה גם למטה מראשו ואםילו ראיית עינו. וראה שע״א ג, יח לענין קריה״ת ועלי׳ לתורה – שישים בראשו הכובע שלובש כשמקבל אדם נכבד. וכ״ה בפוסקים לענין תפלה שצ״ל כובע כדרך שהולכים ברחוב או בפני שרים. וראה שו״ת צי״א יג, יג.

טעם מחודש ללבישה בעת הברכות – בדברי יחזקאל החדש הליכות והלכות ס״ע שלא שבכובע מכסה כל הראש ולא רק חלקו כביארמולקע, ולכבוד הברכה נכון לכסות כולו. וגם לפ״ז לא מהני הכיסוי ביד אא״כ מכסה כולו. ולהעיר מכעי״ז בפס״ד שם ב, ו , בשם האבודרהם, במעלת הכובע והסודר, שעיטור משמע שסובב כל הראש ולא רק ממעל.

ועכ״ז, כמה נהגו לסמוך כנ״ל, וכנראה טעמם שהוא להיכרא בעלמא לכוונת הברכה, וכיון שהוא רק מנהג בעלי נפש ויראים – ולא מדינא – אין להרהר אחריהם, ויעשו כמנהגם.

 

 

#14302