Shiluach Haken on Shabbos & Yom Tov
Question:
We have a pigeon nest near our window (the nest is hefker). If they lay the eggs on Friday Erev Yom Tov, when are we allowed to take the eggs over the 3 days of Shabbos and Yom Tov. If we wait too long until Monday night, the eggs might already have an embryo and then they are treif.
Answer:
Assuming this is indeed true that it is hefker, and the mitzvah cannot be done before Shabbos or after Yom Tov, you may do the mitzvah on Shabbos or Yom Tov with the following conditions:
- You don’t touch the mother bird when sending her away.
- You actually use the eggs afterwards.
Nonetheless, it’s better to do this on the second day of Yom Tov if possible.
Sources:
הנה בשו״ת חת״ס או״ח ק האריך שאין לעשות שילוח הקן בשבת. ובאמת כ״ה כבר במהרי״ט קידושין כט, א, בין הדברים דלא מיקרי הזמ״ג אף שאינו יכול לעשותו בשבת, ולא ביאר טעמו. ובשו״ת שאילת יעב״ץ א, חו כתב בפשטות משום צידה. והב״ד בשו״ת חיים ביד פו. ובחת״ס הוסיף שי״ב גם משום טלטול מוקצה. אלא שבמנחת פתים או״ח תרנה כתב להתיר משום מוקצה לפמש״כ בשעה״מ יו״ט ב, יח ד״ה ומן שבמקום שהחפצא של מצוה גופא הוא מוקצה ולא רק שע״י טלטול מצוה יכול לקיים המצוה מותר. (וראה גם ספר יהושע או״ח יח). וראה גם חסל״א תאומים תנינא לד. ולמעשה, רוה״פ לא ס״ל הכי, שהרי אסור לטלטל החמץ ביו״ט (וראה אדה״ז תמו, ה). וכן אסור לטלטל שופר שנעשה ע״י גוי ביו״ט, וכן ערבה שנתלשה ביו״ט. ועדיין יש מקום לבע״ד לחלק. וצ״ע. ועכ״פ, גם לדעת שעה״מ כיון שטעמו שלא העמידו דבריהם במקום חובת מצוה, ולדעת רוה״פ המצוה דשילוח הקן אינה חיובית צ״ע להתיר מה״ט. והרי אינו מבטל מ״ע בידים. אבל בכ״מ כתבו להתיר – כה״ח שח, רלד. והב״ד מנחת פתים הנ״ל. ארחות חיים ספינקא שם כג. חזו״ע שבת ג ע׳ קכה. (ויש לדון שבלא״ה ה״ז מוקצה מצד הביצים כיון שלא היו ראויים לו בין השמשות שאסור לו לזכות בהם מחמת שהאם רובצת. אבל בחת״ס לא חש לה. ואולי טעמו דס״ל לעיקר שא״צ לזכות בביצים לקיים המצוה. והעיקר, שגם בין השמשות יכול לשלוח האם כבשבת ע״י הפרחתה. ואין לחוש שאא״פ לזכות בביצים בשבת שהרי יכול לזכות אח״כ).
אמנם, בחת״ס יצא לדון דלשי׳ רש״י יכול להפריח האם ללא נגיעה. אלא שהכריע שכיון שלרמב״ם צריך לאחוז בכנפי׳ נמצא שלרמב״ם לא קיים המצטה וה״ז צעב״ח. זאת ועוד, שכיון שאינו רוצה בבנים אין כאן מצוה, ואין לו לעבור על צעב״ח. ועוד הוסיף שלפי הזהר אין לקיים שיחוח הקן בשבת. וכ״ה בתקו״ז שתיתאה – כג, א. (וראה גם כה״ח שטז, ה. שבה״ל א, סוסי׳ לב).
ולמעשה, לכתחילה יש להמתין עד מוצ״ש. וראה פתה״ד ג קא, א. אבל כשאין אפשרות להמתין כבנדו״ד – כיון שרוה״פ נקטו לעיקר כשיטת רש״י, ולאידך כשאינו רוצה בבנים ספק גדול אם יש כאן מצוה, הכרענו כבפנים. ועוד שמ״מ יש לו צורך בדבר ואינו על חנם – שהרי רצונו לקיים המצוה אליבא דרש״י, וה״ז ספיקא דאורייתא, וממילא אינו בגדר צעב״ח, (ראה כיו״ב בשאר ספיקות בשיחוח הקן – ברכ״י יו״ד רצא, י. התעוררות תשובה ד, קנה. ועוד). וראה גם משה״ק על החת״ס בזה בהערות הגריש״א לחולין ע׳ תקעא, והגרשז״א בהסכמה לס׳ והבנים תקח לך. וכנראה שלהחת״ס העיקר כרמב״ם. וכ״כ הגריש״א שם. אבל רוב הראשונים לא ס״ל כרמב״ם. וגם בשו״ע השמיט דעתו. (וראה באריכות שלח תשלח דיני שלוח הקן ה). וראה בחי׳ חת״ס חולין קמב, א ד״ה ומה שביאר דבריו דהוי ס״ס לחומרא, ספק שאין כאן מצוה לפי שאינו רוצה בביצים ואת״ל שגם בזה יש מצוה – ספק שמא צריך לאחוז בכנפי׳). ובפרט שברוצה בביצים מוכרח לעשות כן בשבת. ואין לחוש משום דעת הזהר – שבד״א שדיכול לקיים המצוה לאחר זמן. והכא יקיים המצוה עכ״פ ע״ד הנגלה.
ביוט״ש – ע״פ ההכרעה בשו״ע אדה״ז תמו, סוס״ו.
#13910