What should I do on the Yarzheit of a sibling who passed away as a baby (My parents are, thank G-d, living)?

 

When one passes away without children, someone else should observe the yartzeit. Usually, the father observes the yartzeit, though some are particular not to say kaddish for a child and ask someone else.

Other relatives or associates need not observe the yartzeit, where there is someone doing so. Nonetheless, it’s a chesed for the neshama if they choose to do so.

Customs normally associated with observing a yartzeit include: extra mitzvos and massim tovim, giving tzedeaka in memory of the neshama, learning Mishnayos and Torah in general, fasting or making a siyum, lighting a candle.

One candle is sufficient for many relatives observing yartzeit. Some say that children should light each a separate candle if they are living in different homes. Others state in the name of the Rebbe that this isn’t necessary.

 

Sources:

ראה הנסמן כל בו לעניני יארצייט פ״ב א, ד. שם ב, ד. שם פ״ד בארוכה.

הוראות רבותינו נשיאינו נלקטו בספר מנהגי יארצייט.

לאחרונה י״ל ספר נר נשמה ונלקטו שם כו״כ פרטים בנוגע למנהג הדלקת נר. ואינו תחת ידי. וראה כל בו הנ״ל פ״ד ד, ו. וש״נ.

השמועה בנוגע הדלקת נרות – בשם הריל״ג שי׳.

בענין אם אב יאמר קדיש עבור בנו – באג”ק חי”ט ע’ מד מבאר מעלת קדיש דוקא ע”י האב. ושקו”ט בזה. והביא כן דעת כמה פוסקים. [וד’ הנוב”י מהדו”ת או”ח ס”ח, ש”לא מצינו שהאב יאמר קדיש על בנו” – הוא דעת השואל. והנוב”י מסיק דאביו לא גרע מאיש זר, ובאג”ק הנ”ל מביא ד’ השואל, ומיישב שמעלה באב דוקא]. ונ’ ברור שהמסקנא כן להלכה. ולהעיר שכן עולה משו”ת בנימין זאב סר”א. ולפנ”ז – בס’ האורה לרש”י ע’ סקמ”ז.

[ומש”כ בכ”מ שאין אומרים – היינו להמנהג, שרק א’ אומר, ומיירי לדחות שאר האבלים, כיון שאינו מדינא].

אבל במכ’ בתאריך קודם, בחט”ו ע’ של, ש”מהנכון היה לשכור מי שהוא שיאמר קדיש לעילוי נשמת בנו ע”ה, אבל לא שהוא יאמר הקדיש”.

ואולי, מיירי כשההורים בחיים, או שלא נתנו ההורים רשות, או מטעם אחר (ולדוגמא: שהי’ ק’ לו לומר קדיש. והרי מכ’ זה נכתב במענה לשואל מסויים, וכהוראה פרטית במצב מסויים, משא”כ במכ’ השני שנכתב לאח”ז, שדן בזה להלכה). [י”א מפי השמועה, שהרא”צ הכהן לא אמר קדיש על בנו. ושכן הורו גם הגר”י לנדא והגרז”ש דווארקין. ושקו”ט בזה בהתקשרות גל’ תרמד ותרמט].

 

#1277