Preparing Menorah by oneself vs. buying nicer ready made ones

 

Question:

Is it more preferable to prepare Chanukah candles by oneself then buying ready made ones, and if it is: what if the ready made ones burn nicer?

 

Answer:

There is no halachic requirement to prepare the wicks yourself, though some are particular to do so for various reasons (see references in Hebrew below). Clearly, if the ready-made ones burn better they are halachically preferable.

Note however that often the ready-made ones might have other deficiencies in terms of various Hiddurim (though some of these hiddurim are questionable as there are many who maintain that there is really no significant benefit in doing so). For example, there are those who are particular to use only extra virgin olive oil (and some opine that it must be edible oil as well). Other hiddurim are: using oil that is liquid not gelled, using wicks that are not coated, using old wicks, amongst others.

Besides the above-mentioned it’s preferable that there is a hechsher confirming that everything is genuine and kosher.

 

Sources:

כ״ה במנהגי כמה חצרות חסידים – ראה שארית ברוך ב, עג במנהג בעל באר משה מקאזניץ. דברי חנה השלם ב ע׳ קיב. דברי אהרן מנהגי קארלין ע׳ רל. מנהגי מהריי״ו סוליצא מנהגי חנוכה בתחילתם. ועוד.

בטעם ההידור להכין בעצמו – להעיר ממגילה יד, א ובחדא״ג מהרש״א.

ולמשנ״ב תרנו בבה״ל בדעת הירושלמי – מצוה להכין בעצמו כל חפצי מצוה (אלא שהקשו עליו. ואכ״מ). ולהעיר ממרדכי סוכה ד רמז תשסט. והובא במג״א תרמא, ב. אבל להעיר משו״ע אדה״ז רנ, א ובקו״א שם ב.

כן להעיר מהמנהג להתקין בעצמו הפתילות של תשובה ליכט לשבת תשובה.

ובעניננו יש בנותן טעם עפמש״כ בחי׳ רבינו דוד פסחים ז, ב, שעיקר המצוה התקנת הפתילות והשמן. והארכנו בדבריו בלוח יומי – בהערה בענין טעימה קודם הדלקת נ״ח. ועוד אתנו בכתובים בזה. אלא שלפענ״ד דוחק לומר בכוונתו כפשוטה. כן ידוע מש״כ בשו״ת אבנ״ז או״ח תקג שהכנת הנרות דמיא להטבת המנורה במקדש.

ומצאתי דאתי לידי שבמקו״ח להחו״י בקיצור הלכות תערב ד״ה לקנות שמצוה מן המובחר לקנות שעוה ולעשות נרות ולא לקנות נרות שעוה משוכים כבר. ולהעיר מכה״ח תערב, ו.

שו״מ אריכות מזה בקובץ עץ חיים באבוב ב.

לכל ההידורים בנרות חנוכה וליותר פרטים – ראה אצלנו בלוח יומי לחנוכה מטעם הבד”צ.

בענין מעלת נר יפה – שהוא מדינא דגמרא, ראה שבת כג, ב. טור וב״ח ואדה״ז רסג. סמ״ג עשין ל. והיינו שהשלהבת בוערת יפה, כפשוט. וראה גם אדה״ז בקו״א א. וכ״מ בביהגר״א לשו״ע שם. משנ״ב א. וראה גם פמ״ג בא״א א. ובספרו ראש יוסף שבת שם. מח״ב ב. ובקובץ תורת נחלת הר חב״ד קעו, מעמיס בדעת אדה״ז דקאי על הכלי. ואינו מוכרח.

ולענין השאלה שבכאן – להעיר מדוגמתו במשנ״ב רסג, ג ובשעה״צ ו.

 

 

#12156