Adoption & Yichud Question

 

Question:

I’m adopted since young age, and now I’m a teenager. At this point it’s just “my parents” and me home and very often it’ll be me and my (non-biological) dad home alone, especially at evening and night (not overnight but till like 11:30pm). Our home is on a block that is rarely used by people that would qualify as a shomer (at the timings that we would need).

My question is would there be anyway to maybe consider an adoptive parent okay or avoid Yichud in general since it isn’t a one time scenario but rather daily?

If not what is suggested for this circumstance?

 

Answer:

An adopted parent is an issue of Yichud. It is even more of an issue in regards to certain Halachos of Yichud since ‘Libo Gas Go’ (they are comfortable with each other).

A suggestion would be to have a shomer at home or to give the keys to the neighbors and ask them to come in from time to time. This would only work in the early hours of the night.

For more details see here:

Article: Handing out House Keys to Preclude Yichud

 

Sources:

ראה אג”ק חכ”ג עמוד כד, ק, שי. שו”ת שבט הלוי ח”ו סי’ קצו, ח”ה סי’ רה ס”ח, דבר הלכה סי’ ז ס”כ, אוצר הפוסקים אה”ע ח”ט עמוד קלב.

 

 

#12099


Comments (2)

  • ראובן December 2, 2020 - 3 years ago

    אבל עיין בשו”ת אג”מ אה”ע ח”ד סס”ד אות ב.
    ובשו”ת ציץ אליעזר בחלק ו וז.
    ולכן אע”פ שהרבה גדולי הפוסקים אוסרים, מ”מ נראה שהרוצה לסמוך על הגדולים הנ”ל יש על מי לסמוך.
    ופלא הוא שלא הוזכר שיטת המתירין.

    • AskTheRav December 2, 2020 - 3 years ago

      דעתם נסמן במקורות שצויינו. ולפענ״ד אינה אליבא דהלכתא. ואטו כי רוכלא ניזיל וניחשוב על דעת יחיד.
      ובלשון המנחת יצחק א, קמ: ותמה אני לבנות יסוד להתיר במה שלא מצינו מדברי ראשונים ואחרונים, שישמיענו הדין במציאות כזה, שכבר היה בעולם לגדל יתומים מיום הולדם בביתם, לחוות דעתם שאין איסור יחוד למגדלם עמהם.
      וגם הציץ אליעזר (ו, מ קונטרס היחוד כא) שכתב להתיר, סיים דבריו: כתבתי בצידוד צדדי היתר הנ”ל הגם שנדמה שנכנסים לכאורה בפירצות דחוקות, בכדי ללמד זכות על ישראל, ובראותינו שגם גדולים וטובים לא נזהרים בזה, ובכדי לא לסגור הדרך לפני ילדים אומללים שלא יהא להם דורש ומבקש מבתים שיחנכו אותם שם על ברכי התורה והמסורה. וזאת מיהת לדעת שזה אסור בודאי לקחת לכתחילה לאמץ ילדים שהם כבר בגיל של איסור יחוד דהיינו בת מגיל ג’ שנים ויום אחד ובן מגיל תשע שנים ויום אחד אם יודעים מראש שלא יוכלו להיזהר מלהתייחד עמם.

      ודעת הרבי מכרעת כנגד כולם.

Comments are closed.